رشته صنایع دستی
نوشته شده توسط : شادی

رشته صنایع دستی در خصوص مجموعه ای از هنر و خلاقیت انسان ها و صنعت بوده که با استفاده از دست و ابزار دستی منبع درآمدی برای مردم است. گرایش های رشته صنایع دستی در دفترچه انتخاب رشته کنکور درج شده و مانند سایر رشته ها از بازارکار مناسبی برخوردار است. خرید صنایع دستی

انسان در مسیر زندگی با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو می شود که برخی از آنها نحوه انتخاب راه درست می تواند سرنوشت ساز باشد. انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل مناسب نیز از جمله مواردی است که در آینده فرد بسیار تاثیر گذار است. انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و نمی توان این دو را جدا از هم در نظر گرفت. انتخاب رشته تحصیلی به شکلی مقدمه انتخاب شغل است به طوری که رشته تحصیلی مدرسه و دانشگاه راه ورود به مشاغل وابسته به آن رشته است.

یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته صنایع دستی می باشد. داوطلبان علاقه مند به صنایع دستی می بایست پیش از آغاز انتخاب رشته کنکور اطلاعات کافی در خصوص این رشته، درس های عمومی و اختصاصی و بازارکار آن داشته باشند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم رشته صنایع دستی را معرفی کرده و در خصوص موقعیت شغلی و بازارکار آن توضیحاتی ارائه دهیم.

 

معرفی رشته صنایع دستی

داوطلبانی که مرحله آزمون کتبی کنکور سراسری را با موفقیت گذرانده اند، اکنون به دنبال اطلاعات لازم جهت انتخاب رشته کنکور می باشد.انتخاب رشته کنکور یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین مراحل پذیرش در دانشگاه و یافتن شغل مناسب است. بنابراین در انتخاب آن باید نهایت دقت را داشت.

 

یکی از رشته های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته صنایع دستی است. اکثر داوطلبانی که رتبه و تراز مناسب برای انتخاب رشته این مجموعه کسب کرده اند به دنبال یافتن اطلاعاتی در این خصوص هستند که رشته صنایع دستی چیست؟ شامل چه مباحثی شده و بازار کار آن پس از فارغ التحصیلی چیست؟ برای پاسخ به این دسته از سوالات در ادامه مقاله به معرفی رشته صنایع دستی می پردازیم.

 

در همه جا حضور دارد. از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب، از کویر تا کوه، از سیاه چادر های عشایری تا خانه های ساده روستائیان، از کارگاه های ابتدایی و قدیمی واقع در کوچه پس کوچه های شهر تا فرهنگسرا های شهر های بزرگ و از قبل از تاریخ تا امروز سخن از صنایع دستی است. صنایعی که گاه به شکل فرش و گلیم جلوه گر می شوند و زمانی لطافت و ظرافت خویش را در منبت و معرق، گچ بری و آیینه کاری، سفال و سرامیک به نمایش می گذارند.

 

اما به هر نقش و شکلی که باشند، بیانگر عشق به پاکی و زیبایی اند، چرا که خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد. صنایعی که روح خود را از هنر وام گرفته اند و جسمشان ارتباطی نزدیک با صنعت دارد و همین ویژگی است که تعریف صنایع دستی را به طور اعم و به طور اخص به عنوان یک رشته دانشگاهی دشوار کرده است.

 

چرا که عده ای از اساتید و صاحب نظران، این رشته از دید هنر بررسی می کنند و عده ای دیگر آن را به عنوان یک صنعت می بینند و بالاخره عده ای نیز معتقدند که صنایع دستی تلفیقی از هنر و صنعت است و حتی بعضی از استادان و کارشناسان می گویند علت اینکه نمی توان رشته فوق را به درستی تعریف کرد عنوان نامناسب این رشته است و باید به جای صنایع دستی عنوان دیگری را برای این رشته انتخاب نمود. رشته صنایع دستی رشته ای است که در آن هنر و کاربرد در کنار هم قرار دارد.

 

یعنی برخلاف هنر محض مثل هنر نقاشی که کاربرد روزمره ندارد در این رشته ساخت وسایل هنری که کاربرد روزمره نیز داشته باشند، مورد توجه است. برای مثال می توان به ساخت یک کاسه زیبا یا کیف زیبا اشاره نمود. در این رشته دانشجویان طی چهار سال اطلاعات متوسطی درباره 24 گروه بزرگ انواع صنایع دستی ایران که شامل 152 شاخه می شود، به دست می آورند همچنین با پرداختن به یکی از چهار گرایش صنایع چوب، سفال، نگارگری و طراحی فرش از نظر اجرا و کارشناسی آثار، در گرایش فوق صاحب تخصص شده و مهارت های لازم را برای تولید آثار صنایع دستی در گرایش انتخابی خود به دست می آورند.





:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: