تبلیغات
نوشته شده توسط : شادی

دیروز که در خیابان مشغول قدم زدن بودم، چشمم به یک کاغذ تبلیغ افتاد. تبلیغی عجیب که به صورت چاپی روی جعبه برق سر چهارراه چسبانده شده بود و رویش نوشته بود: طراحی سایت-صفحه اول گوگل.

کار به نوع تبلیغ و متنش ندارم. از اینکه چگونه سایتی طراحی می‌کند که همان اول، در صفحه اول گوگل قرار می‌گیرد هم می‌گذرم. داشتم فکر می‌کردم که چه کسی ممکن است ناگهان سر چهار راه یادش بیاید که یک سایت لازم دارد که اتفاقا در صفحه اول گوگل هم باشد. بعد با خودش بگوید: چه خوب که من این تبلیغ را اینجا دیدم. هدایای تبلیغاتی

اصلاً بر فرض مخاطبانش را هم پیدا کند. فکر کنید در آن شلوغی چهارراه و ترافیک زنگ بزند و بگوید من یکی از این سایت‌ها می‌خواهم، بی زحمت یک خوبش را برایم طراحی کن.

البته که هر حضوری بهتر از حضور نداشتن در عرصه رقابت است، ولی شاید با این روش، خیلی از مشتری‌ها شما را نبینند. بنابراین باید مخاطب خود را هم در نظر بگیرید و هدفمند تبلیغات کنید.

با دیدن این تبلیغ یاد یک جمله راجع به تبلیغات افتادم. سال‌ها پیش، از یکی از مدیران خودروسازی دنیا پرسیده بودند، چرا برای ماشین‌های جدیدتان تبلیغات تلویزیونی ندارید؟ گفته بود: کسانی که توانایی خرید خودروی ما را دارند، اینقدر سرشان شلوغ است که وقت تلویزیون نگاه کردن ندارند.

ولی امروز، تبلیغات شما را حیرت‌زده می‌کند؛ وقتی که می‌بینید، چگونه پیام شما را مستقیم به دست کسی می‌رساند که نیاز دارد. همین‌قدر هوشمند و جذاب.

در این مقاله قرار است با برگی از دفتر تبلیغات آشنا شویم و موارد زیر را یاد بگیریم:

تبلیغات
تبلیغات اینترنتی
تقسیم بندی تبلیغات از نظر نوع، رسانه، پرداخت و هدفگیری مخاطب
انواع شبکه‌های تبلیغاتی
تبلیغات چیستتبلیغات چیست؟
اجازه بدهید از معنی خود کلمه تبلیغ شروع کنیم؛ تبلیغ یعنی رساندن پیام، اطلاع‌رسانی کردن.

تبلیغات در اصطلاح یعنی پیامی که به مخاطب می‌رسانید تا توجهش را به ایده، محصول، خدمت یا شرکتتان جلب کنید. این پیام در واقع یک فراخوان یا call to action عمومی است که قرار است در چند دقیقه (یا حتی چند ثانیه) ما را مجاب کند که با این محصول تجربه بهتری خواهیم داشت.

قدرت تبلیغات در دنیای امروز
دنیای تبلیغات دنیای عجیبی است. دنیایی پر از پیام‌ها، فکرها و احساس‌ها. ما به هر جایی که می‌رویم و هر جایی که نگاه می‌کنیم، با پیام‎ها درگیر هستیم. تبلیغات کاری کرده‌است که ما دیگر لازم نیست به خودمان فکر کنیم که چند وقت بعد، چه چیزی برای ما جذاب خواهد بود. ما باید روی یک نیمکت راحت بنشینیم و شما با تبلیغات خود به ما بگویید که چگونه زندگی کنیم، دنبال چه چیزی باشیم، چه چیزی بخوریم، خانه ما چه شکلی باشد، چگونه با مردم ارتباط برقرار کنیم یا هر جنبه‌ای از زندگی که برای ما مهم است. این است قدرت تبلیغات.

قبول ندارید؟ حتماً می‌گویید نه من همه این کار‌ها را خودم کرده‌ام؛ اما من می‌گویم از مقاومت کردن دست بردارید، چون دقیقاً چیزی است که اتفاق افتاده است. می‌توانم با یک مثال برایتان ثابت کنم.

چند سال پیش که فروشگاه‌های اینترنتی نبودند و شما به دنبال یک هدیه زیبا برای دوست خود می‌گشتید، چه می‌کردید؟ مغازه به مغازه می‌گشتید تا یک هدیه زیبا پیدا کنید و هیچ اعتراضی هم نداشتید. تا اینکه یک عده آمدند و گفتند: ما فروشگاه اینترنتی داریم، بیا، ببین، مقایسه کن، خسته هم نشو! یک روش جدید خرید معرفی کردند و سبک خرید شما تغییر کرد. شما هیچ‌وقت به این فکر نکرده بودید که فروشگاه اینترنتی قرار است کار شما را راحت کند، همین‌طور که الآن نمی‌دانید که تبلیغات قرار است در آینده شما را به کدام سمت ببرد.

بگذارید یک مثال دیگر هم بزنم که شک و شبهه‌ای باقی نماند. قطعاً برایتان اتفاق افتاده که مثلاً دنبال یک کفش کتانی ساقدار باشید ولی از خرید که برگشته‌اید، یک کفش راحتی پیاده‌روی خریده باشید. چرا؟ معلوم است دیگر. چون فروشنده شما را متقاعد کرد که این کفش برای شما مناسب‌تر و راحت‌تر است و در هوای گرم کارایی بیشتری دارد.

با این مثال‌ها قانع شدید؟ بهتر است قانع شوید چون این تازه گوشه‌ای از دنیای تبلیغات بود. از این به بعد قرار است از این هم شگفت‌زده‌تر شوید.

نادیده گرفتن تبلیغات

تاثیرگذارترین تبلیغ چگونه شکل می‌گیرد؟
مشتریان همیشه به‌وسیله تبلیغات مختلف بمباران می‌شوند. شک نکنید که غیرممکن است، همه افراد به هر تبلیغی که جلوی رویشان باشد، توجه کنند. این‌قدر آگهی‌های تبلیغاتی زیاد شده‌است که مردم در بستن و توجه نکردن تبلیغاتی که به آن‌ها مربوط نیست، حرفه‌ای شده‌اند.

به شرایط زیر خوب فکر کنید:

فرض کنید که در جاده در حال رانندگی هستید. در راه کلی بیلبورد تبلیغاتی هست که اصلاً به آن‌ها توجه نمی‌کنید؛ اما در همان شرایط اگر گرسنه باشید، رفتارتان کاملاً تغییر می‌کند. وقتی گرسنه‌اید، شروع می‌کنید به دنبال کردن بیلبوردهای تبلیغاتی اطراف جاده، تا ببینید که کجا یک رستوران خوب می‌توانید پیدا کنید. شما دیگر حواستان به بیلبوردهای تبلیغاتی هست چون به آن نیاز دارید و در بین آن‌ها به دنبال چیزی می‌گردید که مشکلتان را حل کند.

بهترین آگهی تبلیغات زمانی ارائه می‌شود که مشکلی وجود دارد و شرکت شما می‌تواند آن را حل کند چون در زمان نیاز، احتمال خرید مشتری خیلی بالاست.

خب این شد یک تبلیغ خوب که در بهترین زمان و مکان ارائه می‌شود؛ اما یادتان هست که در بخش قبل گفتیم که تبلیغات گاهی بدون اینکه خودمان متوجه شویم، برای ما تعیین و تکلیف هم می‌کنند. این یعنی چه؟ یعنی خودش می‌گوید، تو امروز این مشکل و این نیاز را داری و خودش هم راه‌حل را ارائه می‌دهد. این‌ داستان را به وفور در تبلیغات تلویزیونی و ویدئویی دیده‌اید؛ به‌خصوص وقتی می‌خواهند محصول جدیدی ارائه دهند.

مثلاً، در آگهی تبلیغاتی خود می‌گویند: امروز به دلیل خانه‌های آپارتمانی و کمبود نور آفتاب، 80 درصد مردم کمبود ویتامین D دارند و به احتمال زیاد در آینده به پوکی استخوان دچار می‌شوند. ما این ویتامین را به محصولاتمان اضافه کردیم (ایجاد نیاز و راه‌حل).

شما نه به این موضوع فکر کرده بودید و نه به دنبال چنین محصولی بوده‌اید اما حالا شد یکی از دغدغه‌های شما. پس نکته دوم تبلیغات هم مشخص شد.

یک تبلیغ خوب به ما می‌گوید چه چیزی نیاز داریم، قبل از اینکه ما به آن فکر کنیم. یک زندگی ایده‌آل‌تر، بدن ایده‌آل، سلامتی بیشتر و راحتی بیشتر و خیلی چیزهای دیگر.

همین‌جا صبر کنید. دقت کردید که مدام از نیاز مشتری حرف می‌زنیم؟ نکته‌ها یکی‌یکی خودشان را نشان می‌دهند.

برای اینکه بهترین تبلیغ را داشته باشید، باید ببینید مشتریان شما چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند، سبک زندگی آن‌ها چگونه است و با چه چیزهایی مرتبط هستند.

این‌ها را که بدانید، آن‌وقت می‌توانید، تجربه‌های بهتری به آن‌ها پیشنهاد بدهید. کار سختی به نظر می‌رسد، نه؟ اینکه بدانید که من کی هستم، کجا هستم؟ چه چیزی دوست دارم و دنبال چه چیزی می‌گردم؟ باز هم شگفت‌زده شوید چون تبلیغات دیجیتال به‌راحتی هر چه تمام‌تر این را هم برایتان انجام ‌می‌دهد. پس بیاید نگاهی کلی به تفاوت تبلیغات آفلاین و آنلاین داشته باشیم و بعد برویم وارد دنیای تبلیغات اینترنتی شویم.

تبلیغات هدفمند

رقابت تبلیغات آفلاین و آنلاین
خیلی‌ها این سؤال در ذهنشان است که تبلیغات اینترنتی بهتر است یا آفلاین‌ها؟ خب این به‌شدت، به کسب‌وکار و مشتری شما مربوط است. اگر کسب‌وکار شما سایت و شبکه اجتماعی ندارد و مشتری‌ها قرار است فقط به محلی برای خرید مراجعه کنند، تبلیغات محیطی و بیلبوردی بیشتر جواب می‌دهد. مثلاً تبلیغ نمایشگاه‌های بین‌المللی چون مربوط به همه افراد است، در سطح شهر بیشتر دیده می‌شود. اگر تبلیغات شما مخاطب عام دارد، تبلیغات تلویزیونی می‎تواند گزینه خوبی باشد.

برای باقی کسب‌وکارها هر دو روش در جای خودش کاربرد دارد؛ اما...اما...اما هم ما و هم شما به‌خوبی می‌دانیم که این روزها همه‌چیز به سمت فضای مجازی رفته است! برای اثبات این ادعا، فقط کافی است وقتی توی مترو یا خیابان هستید به مردم نگاه کنید، هیچ‌کس حواسش به تبلیغات روی در و دیوار نیست چون این روزها، گوشی‌ها و تبلت‌ها هستند که حکمرانی می‌کنند یا بهتر است بگویم فضای مجازی است که ما را راه می‌برد. حتی همان راننده‌ای که در جاده گرسنه شده بود، هم از طریق اینترنت مسیریابی می‌کند، هم از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، نزدیک‌ترین رستوران را پیدا می‌کند.

قصد ندارم بگویم تبلیغات آفلاین خوب نیست، ولی با یک نگاه کلی می‌شود فهمید که تبلیغات اینترنی خیلی جلوتر از قدیمی‌ترها حرکت می‌کند؛ چون هم مخاطب بیشتر درگیر می‌شود، هم قابل اندازه‌گیری است و هم رسانه بزرگ‌تری است.

تبلیغات آفلاین را که همه می‌شناسید و نیازی به معرفی ندارند. از اینجا به بعد در مورد انواع تبلیغات اینترنتی صحبت می‌کنیم که هرکدام چه هستند و چه می‌کنند.

تبلیغات اینترنتی
تبلیغات آنلاین به‌ظاهر خیلی پیچیده است، چون رؤیای جذب مشتری را به‌آرامی به واقعیت تبدیل می‌کند بدون اینکه شما را درگیر بازاریابی‎های وقت‌گیر کند.

بر همین اساس، بزرگ‌ترین مزیت تبلیغات دیجیتال این است که شما بجای اینکه وقت و هزینه خود را بگذارید و دنبال مشتری بگردید، کاری می‌کنید که شرکت و محصول شما جلوی چشم مخاطب قرار بگیرد و مشتری خودش به محصول شما جذب شود.

جذابیت دیگر دنیای تبلیغات آنلاین این است که می‌توانید به دقت داده‌ها و نتایج آن را اندازه گیری کنید و بر این اساس خیلی دقیق و حساب شده پیش بروید. وقتی این شرایط را داشته باشید، مطمئنید که تصمیمی که گرفته‌اید، تصمیم سودآوری است.

تقسیم بندی تبلیغات اینترنتی
در این بخش برای اینکه با شیوه کار تبلیغات اینترنتی آشنا شویم موارد زیر را با هم مرور می‌کنیم:

رسانه‌های تبلیغات اینترنتی کدامند؟
انواع روش‌های تبلیغات اینترنتی چیست؟
نوع پرداخت در تبلیغات اینترنتی چگونه است؟
و در نهایت شیوه هدف‌گیری مشتری‌ها بر چه اساسی است.
انواع رسانه‌ها در تبلیغات اینترنتی
در دنیای دیجیتال، دو رسانه برای تبلیغ دارید. یکی تبلیغ از طریق موبایل و اپلیکشن‌های آن است و یکی از طریق وب‌سایت‌ها. استفاده از این دو رسانه بستگی به مشتریان هدف و نوع محصول یا خدمت شما دارد.

انواع روش‌های تبلیغات اینترنتی
انواع مختلفی از تبلیغات اینترنتی وجود دارد که در کانال‌ها و رسانه‌های گوناگون اجرا می‌شوند. هرکس با توجه به کسب‌و کاری که دارد و هدفی که از آن تبلیغ دنبال می‌کند، باید یک روش مناسب انتخاب کند.





:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: