نوشته شده توسط : شادی

صنایع دستی

هر اثر هنری بسیار ارزشمند و گرانقدر است . علی الخصوص فرش‌های سنتی و قالی بافی شیرین با بافت و رنگ های ملایم ، طرح هایی که موجب آرامش روح میشود علاقه مندان زیادی را جلب خود میکند . هر کدام از این قالیچه ها ماه ها و یا شاید سال ها زمان میبرد و هر کدام مهارت و تخصص خاص خودش را میخواهد . برای خرید همچین کالای نباید عجله کرد مگر شناخت کافی داشته باشید به دلیل اینکه شاید با قیمت بالاتری به شما بفروشند .

 

ظروف و اشیای مسی

فلز و مس در ازمیر خیلی کابردی محسوب میشه ، و از انواع ظرف‌های متنوع و مدرن استفاده ی چندانی میشود و جنبه تزیینی هم دارد . علی الخصوص قهوه جوش طرفدار زیادی دارد . میتواند گزینه خوبی برای سوغات ازمیر باشد . در ترکیه ساخت ظرف های مسی به نحوه ی سنتی در ترکیه رواج پیدا کرده .

 

محصولات چرمی

همه ما میدانیم هر زمان حرف محصولات چرم میشود یاد فروشگاه های ازمیر که برند های از انواع کیف ، کفش ، کمربند ، و ست های بصورت هدیه ارائه می کنند وجود دارد . دوام بسیار بالا و با کیفیت و قیمت نسبتا بالایی به فروش میرسد . خرید صنایع دستی

 

باقلوا و خشکبار

انواع خشکبار و خوراکی جات درهمه شهرهای ازمیر به وفور پیدا خواهد شد . در ترکیه عادت دارند میوه های طبیعی را خشک کنند و در فصل های که نایاب است استفاده کنند . رایج ترین خشکبار برگه زردآلو ، سیب ، آلو ، و هلو بصورت سنتی خشک کرده و با بالاترین کیفیت به فروش میرسد . یکی دیگر از سوغات پر طرفدار ترکیه شیرینی های معروف ( باقلوا ) است که در تمامی کشورها رواج پیدا کرده ، و در طعم های بسیاری و با بسته بندی های شیک به فروش میرسد .

 

سرامیک‌های نقاشی شده

هنرمندان زیادی هستند که در خصوص سرامیک‌های نقاشی شده برای این حرفه زحمت میکشند و تهیه میکنند ، این سنت هنوز در ترکیه ادامه دارد و با دیزاینی متنوع که یاد آور دوران عثمانی میشود به فروش میرسد . یکی از هنرهای دست که با ظرافت خاصی تولید و زحمت زیادی کشیده میشود و ارزش بسیاری هم دارد .

+



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

از آنجایی که شرایط برای کشاورزی در بوشهر فراهم نیست تولید صنایع دستی یکی از اصلی‌ترین راه‌های امرار معاش مردم در این استان است. این شهر که تاریخچه‌اش به دوران ساسانی برمی‌گردد با جاذبه‌های گردشگری، سواحلی زیبا، صنایع دستی و غذاهای خوش‌طعم یکی از دیدنی‌ترین منطقه‌های جنوبی ایران است. 

به هر کجای این استان زیبا که سفر کنید از هنر و ذوق مردم محلی شگفت‌زده خواهید شد. هر گوشه از این استان سرشار از هنری است که سینه به سینه به ارث رسیده و مردم آن را مثل گنج حفظ کرده اند. به عنوان مثال در بندر گناوه می توانید کارگاه‌های صنایع دستی فراوانی را در سطح شهر مشاهده نمایید، به گونه ای که اقتصاد این بندر زیبا تا حدی بر پایه صنایع دستی می‌گردد.

گبه‌ بافی

گبه نوعی فرش و از محصولات شاخص صنایع دستی استان بوشهر است و به شیوه قالی و به‌صورت ذهنی بافته می‌شود. در گذشته برای بافت گبه از رنگ طبیعی پشم و نخ استفاده می‌کردند و به آن گبه خودرنگ می‌گفتند. روستاهای شول، سرمک، رود فاریاب و ده‌کنه از منطقه‌های معروف در تولید گبه‌اند. طرح‌های گبه از طبیعت الهام گرفته می‌شود و در بافت آن از نقش‌هایی مثل دو لوزی سماور، وسط چنگ،‌ حسین خانی، کنگره‌ای، چنگ، نقش چنار،‌ بغل خوسی و حیوانات استفاده می‌شود. 

هدایای تبلیغاتی

عبا بافی

بافت عبا یکی از هنرهای ظریف بافندگان بوشهری است که تاریخچه تولید آن به پانصد سال گذشته برمی‌گردد. این محصول منحصربه‌فرد از پشم خالص شتر تهیه می‌شود و به کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می‌شود. از ویژگی‌های آن خودرنگ و لطیف بودن است و تولید آن در منطقه‌هایی مانند کردوان علیا و سفلی، بردخون، زیارت، سعدآباد، بنار آزادگان و تنگ ارم رواج دارد.

عبا بافی یکی از پرطرفدار ترین فعالیت ها در شهر بوشهر است. که پیشنهاد می کنیم در زمان مسافرت به بوشهر حتما از عبا بافی مردم این شهر دیدن کنید. همچنین می توانید برای اقامت در بوشهر اجاره سوئیت در بوشهر و یا اجاره روزانه خانه در بوشهر خود را از سامانه اتاقک انجام دهید.

 

گلیم‌ بافی

گلیم بوشهر از صنایع دستی معروف این استان بعد از گبه است که از نقش‌های هندسی و رنگ‌های شاد و زیبا تشکیل می‌شود و زنان روستایی آن را می‌بافند. مواد اولیه گلیم به شیوه سنتی و گیاهی رنگرزی می‌شود و در بافت آن از نقش‌هایی مانند خراسانی، دانه بیگی، حوض، آیینه گل، چنگ و تهرانی استفاده می‌شود. تولید گلیم در منطقه‌هایی مثل سرمک، طسوج، ممریز، حناشور، اژدرخواب، سنا، چاهگاه و درویشی رواج دارد.

صنعت لنج سازی

لنج‌سازی یا گلافی از قدیمی‌ترین صنایع دستی است که میتوان آن را معرف شهر بوشهر دانست، جالب است بدانید که قدمت آن به دوران افشاریه برمی‌گردد. با مبادلات دریایی، صید ماهی و سفرهای طولانی به هند و آفریقا نیاز به این صنعت احساس شد. این لنج‌ها مانند قایق بزرگ باری و مسافرتی یا کشتی کوچکی است که از چوب‌های مقاوم در برابر رطوبت مثل ساج، کهور، کنار، توت، چنار و تخته‌های هندی به نام سای ساخته می‌شود.

گرگور

به قفس‌های ماهیگیری و ابزارهای صید تله‌ای گرگور می‌گویند. هر گرگور از سه جزء بدنه، کف و دریچه ورودی تشکیل شده و در حال حاضر از سیم فلزی گالوانیزه و به شکل نیم‌کره تولید می‌شود. این ابزار برای صید انواع ماهی، سخت‌پوستان و نرم‌تنان استفاده می‌شود. تولید گرگور در منطقه‌هایی مانند دیلم، کنگان، بوشهر، گناوه و دیر رواج دارد.

ساخت مصنوعات دستی با شاخ و برگ نخل

نخل از درختانی است که همه اجزای آن قابل استفاده و مفید است. از شاخ و برگ خشک و تر نخل برای تولید پوشش سقف خانه، ساخت خانه‌های کپری، انواع فرش، ظرف، وسایل زندگی و هیزم استفاده می‌شود. از محصولات تولیدی دیگر می‌توان به بازن و دموک (انواع بادبزن)، بی‌دری و پری (ظرف‌هایی برای نگهداری خرما)، پروند و دوز(انواع طناب)، تک (نوعی فرش) و جامش (نوعی جارو) نیز اشاره کرد.

 



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

صنایع دستی، هویت یک ملت

صنایع دستی مجموعه ای از حرفه های مختلف است که فرهنگ یک ملت را به خوبی نمایان می کند؛ صنایع دستی هر کشور یا منطقه نشان دهنده آداب و رسوم و آیین های مختلف آن منطقه می باشد و به همین دلیل از روی صنایع دستی می توان یک ملت را شناسایی و اقلیم و مردمان آن را مورد بررسی قرار داد.

ایلام، سرشار از منابع

 ایلام در باختر ایران زمین و در ناحیه‌ی کوهستانی و نیمه گرم آن قرار گرفته است. ایلام از استان‌های جنگلی محسوب می‌شود که در جنوب آن دشت های وسیعی وجود دارد و همچنین بیش از ۹۰ درصد منابع نفتی و گاز غرب کشور و ۱۱ درصد منابع شناخته شده نفت و گاز ایران در این استان  قرار دارد.

ایلام، قدمتی به بلندای تاریخ

ایلام از گذشته تا کنون از خاستگاه های اصلی تولید و عرضه‌ی صنایع دستی مانند زیراندازهای سنتی بوده و این سرزمین باستانی در حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد مسیح به وجود آمده و تا ۶۴۰ سال قبل از میلاد به حیات اجتماعی خود ادامه داده است. ایلام در لغت به معنی کشور طلوع آفتاب می باشد.

زندگی سنتی در استان ایلام موجب رونق صنایع دستی  شده است و از گذشته بافته‌هایی همچون قالی، جاجیم، گلیم ساده و . . .  در این استان مورد توجه بوده است که از دلایل این توجه میتوان به فراوانی مواد اولیه این صنعت به خصوص پشم اشاره کرد.

تولیدات صنایع دستی در بین روستاییان، عشایر و اهالی استان ایلام رایج می باشد و یکی از قدیمی ترین فعالیت‌های اقتصادی مردمان این منطقه بوده ؛ بیشتر تولیدکنندگان صنایع دستی که زنان می باشند در زمینه های مختلفی همچون فرش، جاجیم، نمد، گلیم، نقاشی روی شیشه و سفال، لباسهای محلی، سوزن دوزی، حصیربافی و معرق‌کاری مشغول به فعالیت می باشند که از میان آنها گلیم در طول زمان مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است.

«در ادامه قصد داریم شما را با انواع صنایع دستی این استان تاریخی آشنا کنیم»

گلیم نقش برجسته

 گلیم نقش برجسته از مهمترین و شاخص‌ترین صنایع دستی ایلام به شمار می‌آید و از تلفیق گلیم ساده و گره قالی به وجود آمده. این گلیم احیا کننده ی گلیم ۸۰۰۰ ساله کشف شده در ترکیه و قالی ۲۵۰۰ ساله پازریک است که امروزه با نوآوری حفظ شده. زمینه گلیم نقش برجسته از بافتی ساده شکل گرفته و نقوش آن گره کامل قالی است و بعد از بافت نقشه های آن از زمینه برجسته تر می‌شوند. گلیم دستباف ایرانی

برای بافت گلیم نقش برجسته وسایلی از جمله قلاب، دفتین و دار لازم است که معمولاً از دارهای فلزی که به صورت عمودی نصب می شود استفاده میکنند.

احرامی بافی

 هنر احرامی بافی جنبه تزیینی و کاربردی دارد و برگرفته از جاجیم بافی می باشد. تولید این پارچه خاص در بین مردم روستا و عشایر رواج دارد و جزء صنایع دستی پر طرفدار ایلام محسوب می شود.

پارچه های احرامی معمولاً در دو رنگ سیاه و سفید وجود دارند اما گاه به رنگ‌های سبز، قرمز و سفید نیز بافته می شود.  هنر احرامی بافی در شهرهای خوزستان، یزد و به ویژه ایلام  از پیشینه ای دیرینه برخوردار است.

از پارچه های احرامی  به عنوان زیر انداز، سجاده،  رومیزی، رومبلی و دیوارکوب استفاده می شود.

قالی بافی

 قالی بافی از جمله هنرهای اصیل ایرانی به شمار می‌آید و در حال حاضر جزئی از زندگی و فرهنگ جامعه‌ی ایران اسلامی محسوب می شود.

هنر قالی بافی ابتدا در میان ایالات و قبایل چادرنشین ایلامی که کار اصلی و عمده‌ی آنها دامداری بوده است پدیدار شده. نقطه اوج قالی بافی مربوط به دوران صفویه می شود؛ چرا که در این دوره کارگاه های قالی بافی شاهی در بسیاری از نقاط ایران برپا شده بود و قالی هایی که در این دوره بافته شده اند امروزه در بسیاری از موزه های بزرگ‌ جهان نگهداری می شود.

نمد مالی

 هنر نمد مالی از قدیمی ترین و کهن ترین شیوه های نساجی و بافت بوده و با وجود تمام بی توجهی ها هنوز در ایران تولید می‌شود و طرفداران خاص خود را دارد. نقش هایی که در نمد مالی استفاده می شوند شامل زرین، سیمین، گنجشک و زیگزاگ است.

مواد اولیه تولید این هنر، پشم گوسفند می باشد که مراحلی طولانی را برای تبدیل شدن به نمد طی می کند .

شغل نمد مالی بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد و از آن می‌توان به عنوان مشاغل سخت یاد کرد؛ چراکه تمام اعضای بدن درگیر آن هستند و افراد باید مدتی طولانی را با فعالیت سنگین بدنی برای تولید نمد سپری کند و در راستای این کار با مشکل ساییدگی دست نیز مواجه می شوند.

گیوه بافی

 گیوه بافی یکی از ارزشمند ترین صنایع دستی ایلام می باشد و کاربردهای متنوعی به ویژه در فصل تابستان دارد اما امروزه به دلیل رواج کفشهای ماشینی این هنر رونق خود را از دست داده.

تولید گیوه در سه مرحله انجام می پذیرد:

_ آماده کردن تخت گیوه

_ بافت رویه‌ گیوه

_دوختن رویه گیوه به تخت گیوه

امروزه با‌ به کارگیری خلاقیت در این هنر نمونه های صندل زیبا با طرح ها و رنگ های متنوع تولید شده که علاقه مندان زیادی را به خود جذب کرده و می‌تواند موجب رونق دوباره این هنر ارزشمند شود.

سفالگری

سفالگری صنعتی پر پیشینه در تاریخ هنر ایران است و با استفاده از گل رس و ابزارهای گوناگون میتوان به تولید این صنایع دستی پرداخت.

نمونه هایی از صنایع دستی سفالی ایلامی شامل ظرف‌های سفالین با نقش های ظریف هندسی و اشکال جانوران است که تخیل در ایجاد طرح های آنان نقش اساسی داشته.

طرح های پرطرفدار گلیم نقش برجسته شامل گل فرنگ، هندسی، تصویری و . . .  میشود که به صورت برجسته بر سطح گلیم کار می‌شوند.

بافت گلیم در این منطقه موجب اشتغال بسیاری از زنان شده و بانوان این منطقه با دریافت دستمزد حاصل از بافت گلیم موفق به گذراندن زندگی روزمره‌ی خود می شوند. اصالت گلیم نقش برجسته مربوط به ایلام می باشد و نخستین بار بافت آن در این شهر شروع شده، اما بافت آن در سایر نقاط ایران نیز همچون اراک صورت می پذیرد.

«در حال حاضر نیز بافندگان زیادی در زمینه بافت گلیم نقش برجسته در ایلام و سایر نقاط ایران مشغول به فعالیت و کسب درآمد هستند.»



:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 18 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

از زمانی که بشر خود را شناخت، برای تامین نیازهای اولیه‌ی خود دست به تغییر طبیعت و به عبارتی کار بر روی طبیعت زد. اولین دست‌ساخته‌های بشر ابزارآلاتی بودند که برای شکار و دفاع از خود می‌ساخت. یکجانشینی بشر به واسطه‌ی اشتغال به کشاورزی و دامداری، منجر شد تا آدمی به فکر ساخت فرآورده‌های متنوع از نظر کارایی و چشم‌گیر از نظر زیبایی‌شناختی بیفتد. بنابراین روستاهای کوچک اولیه نخستین زادگاه صنایع دستی محسوب می‌شوند. با پیشرفت فنون و رشد تمدن‌ها صنایع دستی نیز رشد روزافزونی به خود گرفت. صنایع دستی و یا هنرهای صناعی از مهم‌‌ترین محصولات تولیدی هر کشوری است. این محصولات دارای هر دو کاربرد تزئینی و استفاده در زندگی روزمره هستند که به روش‌های سنتی ساخته می‌شوند. صنایع دستی شاخص‌ترین و اصیل‌ترین جلوه‌گاه تاریخ و تمدن کهن ایران و فرهنگ و هنر ناب ایرانی بوده که یکی از مهم‌ترین قطب‌های هنرهای صناعی در جهان به شمار می‌آید. صنایع دستی ایران دارای طیف گسترده‌ای از رشته‌ها و محصولات گوناگون است. بافته‌های داری، دست‌بافته‌های دستگاهی، رودوزی‌های سنتی، هنرهای فلزی، میناسازی، سفالگری، آبگینه، هنرهای مرتبط با چوب، هنرهای مرتبط با سنگ، نگارگری، چاپ‌های سنتی، حصیربافی، رنگ ‌سازی سنتی، نمدمالی، پوستین دوزی، آثار چرمی و رنگرزی سنتی از رشته‌های اصلی صنایع دستی ایران به شمار می‌روند. اگر چه که تمامی محصولات صنایع دستی مخاطبین خاص خود را دارند، اما می‌توان گفت که فرش‌های دستبافت و گلیم، ظروف شیشه‌ای و مسی، سفال و سرامیک، صنایع دستی مرتبط با چوب، زیورآلات، قلاب دوزی، سرمه دوزی و سوزن دوزی بلوچ از پرطرفدارترین محصولات صنایع دستی ایران محسوب می‌شوند.

صنایع دستی دارای تعاریف گوناگونی است که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

١- هنرهای صناعی (صنایع دستی) بخشی از هنرهای سنتی است که حقیقت متعالی هنر را با فنون و مهارت‌های صنعتی متناسب آمیخته و با قابلیت تکثیر در متن زندگی فردی و جمعی عرضه کرده است (گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر- نامه‎ی شماره‌ی ٩٩۴ مورخ ١۶/٠٧/٨۶ فرهنگستان هنر به دفتر برنامه‌ریزی و تالیف آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش).

٢- صنایع دستی ایران مجموعه‌ی وسیعی از رشته‌ها و صنایع بدیع است که با محوریت هنر و ذوق زیباشناختی و خلاقیت اقوام ایرانی و با بهره‌گیری و با کاربری در زندگی مردم، تولید گردیده و از قدمتی به تاریخ کهن ایران برخوردار است (سازمان صنایع دستی ایران- ١٣٨٣).

٣- صنایع دستی به محصولاتی اطلاق می‌گردد که کاملا توسط «دست» یا «دست و ابزار» تولید می‌گردد. با استفاده از ابزار مکانیکی مادامی که نقش و کار دست به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تولید باقی بماند بلامانع می‌باشد.

۴- صنایع دستی از مواد خام تولید شده و قابلیت آن را دارد که به تعداد نامحدود تولید گردد. این محصولات می‌توانند کالای (سرمایه‌ای) و مصرفی (کاربردی) هنری دارای جنبه‎‌های زیبایی‌شناختی، خلاقانه و تزئینی دارای بار فرهنگی، سنتی و دارای جنبه‌ی نمادین دینی و اجتماعی باشد (سمپوزیم بین‌المللی یونسکو- ITC مانیل فیلیپین سال ١٩٩٧).

۵- صنایع دستی مجموعه‌ای از دست‌ساخته‌ها را شامل می‌گردد که با استفاده از مواد اولیه‌ی طبیعی و بومی به کمک دست و ابزار ساخته می‌شود. این دست‌ساخته‌ها متاثر از سابقه‌ی تاریخی، ویژگی‌های فرهنگی، ویژگی‌های جغرافیایی مکان تولید، عادات اجتماعی، باورهای سنتی، معیارهای زیبایی‌شناختی بومی و ملی و نیز ذوق هنری و خلاقیت فردی سازنده‌ی اثر است.

۶- صنایع دستی از نگاه سازمان یونسکو عبارتند از محصولاتی که تماما با دست و با به کمک ابزار ساخته شده‌اند. می‌بایست مهم‌ترین بخش در تولید محصول تمام‌شده، کار دست صنعتگر باشد. استفاده از ابزار مکانیکی مجاز است. صنایع دستی از مواد خام و به تعداد نامحدود ساخته می‌شوند. این محصولات ممکن است ابزاری، زیبایی‌شناختی، هنری، خلاقانه، دارای بار فرهنگی، تزئینی، کاربردی، سنتی و یا از لحاظ مذهبی و اجتماعی نمادین و مهم باشند.

٧- صنایع دستی به آن رشته از صنایع اطلاق می شود که تمام یا قسمتی از مراحل ساخت فرآورده‌های آن با دست انجام گرفته و در چهارچوب فرهنگ و بینش‌های فلسفی، ذوق و هنر انسانهای هر منطقه با توجه به میراث‌های قومی آنان ساخته و پرداخته می‌شود (شورای صنایع دستی ایران- ١٣۴٨).

٨- صنایع دستی به مجموعه‌ای از «هنر-صنعت»‌ها اطلاق می‌شود که به طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ی بومی و انجام قسمتی از مراحل اساسی تولید به کمک دست و ابزار دستی موجب تهیه و ساخت محصولاتی می‌شود که در هر واحد آن ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده به نحوی تجلی یافته و همین عامل وجه تمایز اصلی این گونه محصولات از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه‌ای است (گروهی از کارشناسان سازمان صنایع دستی ایران- ١٣۶٢).

٩- گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر، واژه‌ی «هنرهای صناعی» را گویاتر و کامل‌تر از واژه‌ی «صنایع دستی» می‌داند و پس از ارائه‌ی تعریفی از هنرهای سنتی، برای هنرهای صناعی به عنوان زیرمجموعه‌ی مهمی از هنرهای سنتی تعریف زیر را نیز ارائه داده است:

• هنرهای سنتی: با منشأ گرفتن از مبدأ واحد، محمل سیر و سلوکی فردی است که از طریق دریافت شهودی بر مبنای آدابی معنوی و به شیوه‌ی استاد و شاگردی انتقال می‌یابد و صورتی از تجلیات گوناگون زیبایی حقیقی را متناسب با شرایط زمانی و مکانی در اثر هنری متعین می‌سازد.

• هنرهای صناعی (صنایع دستی): بخشی از هنرهای سنتی است که با بهره‌گیری از فنون و مهارت‌های متناسب و با قابلیت تکثیر غیرماشینی در متن زندگی فردی و جمعی عرضه می‌شود.

ویژگی‌های عمومی صنایع دستی

سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) ویژگی‌های عمومی صنایع دستی را به شرح زیر بیان می‌کند:

  • بکارگیری ابزار ساده در ساخت آنها
  • عدم نیاز به دانش فنی پیچیده نسبت به سایر صنایع
  • ناهمانندی و عدم تشابه فرآورده‌های تولیدی با یکدیگر
  • ریشه گرفتن از فرهنگ، اعتقاد، باورها، آداب و رسوم منطقه
  • امکان تأمین بخش عمده‌ی مواد اولیه از منابع داخلی
  • قابلیت عرضه به بازاهای جهانی به عنوان یک محصول فرهنگی و هنری
  • کمک به توسعه‌ی صنعت گردشگری و نشر ارزش‌های فرهنگی
  • سرمایه‌گذاری کم و کاربری زیاد
  • بالا بودن ارزش افزوده‌ی تولید
  • قابلیت جنبه‌های کاربردی-تزئینی محصول
  • سهولت در ایجاد توسعه و جابه‌جایی مکان کارگاه (مراکز تولید)
  • سهولت در انتقال تجربیات و دانش فنی تولید

شاید بتوان جامع‌ترین تعریف ممکن برای صنایع دستی را ترکیبی از تعاریف بالا بدانیم. به طور کلی می‌توان گفت که هنرهای صناعی و یا صنایع دستی شاخه‌ای از هنرهای سنتی هر کشور است که یک یا چند و یا تمامی مراحل ساخت آن به وسیله‌ی دست صورت گرفته و مواد اولیه‌ی آن به صورت بومی تهیه می‌شود. به دلیل عدم استفاده از ماشین‌آلات سنگین صنعتی، هر کالای تولیدی در این حیطه با دیگری متفاوت بوده و حاصل تلاش دستان یک هنرمند با تولیدات دیگری یکسان نیست. صنایع دستی برخاسته از قدمت فرهنگی و هنری هر خطه و نمادی از آداب و رسوم، سنن، ارزش‌ها و سبک زندگی در آن منطقه است. برای تولید دست‌ساخته‌های صنایع دستی نیازی به تکنولوژی پیشرفته و دانش فنی کارشناسان خارجی نبوده و دانش تولید آن به صورت بومی و نسل به نسل منتقل می‌گردد. صنایع دستی به دلیل داشتن ویژگی‌های خاص خود تبدیل به یک هنر-صنعت شده که با سرمایه‌گذاری اندک و سودآوری فراوان در بازارهای داخلی و خارجی همراه است.



:: بازدید از این مطلب : 41
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 15 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

معرفی صنایع دستی سمنان

استان سمنان یکی از پهناورترین استان های ایران به حساب می آید و جمعیت زیادی را در شهر سمنان دارد.  اگر تا به حال به سمنان سفر کرده باشید، با جاذبه های تاریخی، فرهنگی و هنری آن آشنا هستید.

در میان همه جاذبه هایی که این استان را از سایر استان های ایران متمایز می کند، صنایع دستی و سوغاتی های متنوع آن جایگاه ویژه ای دارد.

صنایع دستی هر استان شناسنامه آن استان محسوب می شود و اطلاعات زیادی را درباره تاریخچه و گذشته آن به جهانیان نشان می دهد.

اگرچه استان های مختلف ایران صنایع دستی متنوعی دارند و فرهنگ غنی را از خود به نمایش می گذارند، اما سمنان یکی از معدود استان هایی است که طیف صنایع دستی در آن بسیار گسترده است.

پس اگر تصمیم گرفته اید به این استان زیبا سفر کنید و از صنایع دستی اش بهره ببرید در این مقاله همراه ما باشید تا به معرفی این صنایع دستی بپردازیم. خرید صنایع دستی

سفال و سرامیک

شاید برایتان جالب باشد که بدانید سمنان مرکز تولید سفال ها و سرامیک های زیبا و منحصر به فردی است که زیبایی شان چشم هر بیننده ای را به سمت خود جذب می کند.

همه ما خیلی خوب می دانیم که سفال یکی از قدیمی ترین دست سازه های انسان است و اطلاعات زیادی را درباره گذشتگان برایمان فراهم می کند.

سفالگری و سرامیک سازی در این استان قدمتی طولانی دارد و  قدمت برخی از اشیای کشف شده توسط باستان شناسان در دامغان به چندین هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد.

سمنان خاک مرغوب و کویری دارد و به همین دلیل توانسته است محصولات جذاب و شگفت انگیزی را در حوزه سفال و سرامیک به جهانیان عرضه کند.

اگر می خواهید به این استان سفر کنید، از فروشگاه های معتبری که در حال فروش محصولات سفالی و سرامیکی هستند هم بازدید کنید. به طور حتم از دیدن این همه محصولات زیبا متعجب خواهید شد.

قالی

قالی بافی یکی از رشته های هنری پر طرفدار در استان سمنان محسوب می شود و قالی ها و گلیم های زیبای آن در ایران شهرت خاصی دارد.

در گذشته افراد زیادی در حوزه قالی بافی و ترسیم نقشه های آن فعالیت داشته اند، اما با ورود فرش های ماشینی و تولید انبوه این فرش ها، بازار کار این افراد نیز دستخوش تغییرات زیادی شد و مشکلات متعددی را برایشان به وجود آورد.

با این حال هنوز هم صنعت قالی بافی در این استان پابرجاست و طرح های خشتی، لچک، گلدانی و گل و مرغ قالی های آن نظر هر خریداری را به سمت خود جلب می کند.

نکته مهمی که درباره قالی های سمنان وجود دارد رنگ زمینه آن هاست که اغلب به صورت لاکی و سرمه ای بافته می شود و جان تازه ای به آن ها می بخشد.

 گلیم

یکی دیگر از محصولات و صنایع دستی ارزشمندی که در استان سمنان یافت می شود، گلیم است. تولید و بافت گلیم به سالیان خیلی دور باز می گردد، به طوری که قدیمی ها برای پر کردن خانه هایشان از گلیم هایی که خودشان بافته بودند استفاده می کردند.

این اثر هنری زیبا بافت ساده تری نسبت به قالی دارد و به همین دلیل قیمت آن نسبت به قالی هایی که در سمنان فروخته می شوند پایین تر است.

عشایر و روستایی هایی که در گرمسار و سمنان سکونت دارند بیشتر از سایر افراد به گلیم بافی علاقه مندند. اگر به دنبال یک سوغاتی زیبا و در عین حال ارزان هستید بررسی گلیم های سمنان را از دست ندهید.

نمد

حالا که درباره گلیم و قالی های جذاب سمنان صحبت کردیم، بررسی نمد و محصولات نمدی که در این استان عرضه می شود نیز خالی از لطف نیست.

یکی از هنرهای قدیمی مردمان استان سمنان نمدبافی است و این هنر قدمت دیرینه ای دارد. اگر به شهرهای سمنان، شاهرود و دامغان سفر کنید، ردپایی از محصولات نمدی همچون زیرانداز را مشاهده خواهید کرد. بی شک این محصولات منحصر به فرد سوغاتی خوب و ارزشمندی برای عزیزانتان خواهند بود.

جاجیم

نوبتی هم که باشد نوبت به معرفی جاجیم می رسد که نوعی زیرانداز است و محبوبیت خاصی در میان سمنانی ها دارد. این محصول بی نظیر با نخ های رنگارنگی که از جنس پشم یا پنبه هستند بافته می شود و کاربردهای متنوعی دارد.

روستاییان و عشایر علاوه بر اینکه از جاجیم به عنوان زیرانداز استفاده می کنند از آن برای بسته بندی اشیا و لوازم شان نیز بهره می برند. در استان سمنان نوعی جاجیم هم بافته می شود که اهالی آن را به عنوان بقچه مورد استفاده قرار می دهند.

محصولات چاپ قلمکار

در زمان های خیلی دور که دستگاه های مختلف چاپ هنوز اختراع نشده بود، افراد برای چاپ طرح های مورد نظر خود بر روی پارچه از روش های مختلفی استفاده می کردند.

یکی از همین روش های سنتی، چاپ قلمکار نام دارد که نوعی چاپ سنتی بر روی پارچه محسوب می شود. در حال حاضر چاپ قلم کار به وسیله قالب های چوبی که نقوش برجسته ای بر روی خود دارند انجام می شود.

برای اجرای این فرآیند، اولین و مهم ترین گام تولید قالب های حرفه ای است. طرح هایی که قرار است روی پارچه چاپ شوند بر روی چوب گلابی یا زالزالک تراشیده می شوند.

از این فرآیند برای تولید محصولات متنوعی در استان سمنان استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به رومیزی، جانمازی، سفره و



:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

سیاره‌ای که همه ما انسان‌ها روی آن زندگی می‌کنیم، بسیار پهناور و گسترده است و در هر کدام از قسمت‌های آن، یک قوم و ملت با فرهنگ و آداب و رسوم خاص در حال زندگی هستند. از زیبایی‌های زندگی روی این کره خاکی، تفاوت‌ها و گوناگونی‌های خاص هر منطقه آن هستند که زندگی را رنگین‌تر و جذاب‌تر می‌کنند. هر کدام از این قوم و ملت‌ها، بر حسب فرهنگ و شرایط جغرافیایی خود آداب و رسوم، لباس و خوراکی‌های متفاوتی دارند. خوراکی‌ها معمولا در اول صف توجه همه افراد هستند و امکان ندارد که به شهر و کشوری سفر کنید و طالب امتحان کردن خوردنی‌های آن نباشید. پس از امتحان کردن و لذت بردن از خوراکی‌ها، نوبت به خرید صنایع دستی و یادگاری‌های ماندگار می‌رسد. صنایع دستی هر جایی نیز بیش‌تر با توجه به شرایط آب و هوایی و مواد اولیه دردسترس آن منطقه ساخته می‌شوند. شهرستان رفسنجان نیز از آن دسته شهرهایی است که همه شرایط یک مقصد عالی را دارد. خرید صنایع دستی

 

شهرستان رفسنجان، یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های ایران و استان کرمان است. این شهرستان، واقع در شمال استان کرمان است و از شمال با استان یزد، از جنوب با شهرستان‌های سیرجان و بردسیر، از شرق با زرند و کرمان و از غرب با شهرستان شهربابک همسایه است. شهرستان رفسنجان شامل 5 بخش، 16 دهستان و 246 پارچه آبادی است. از دلایلی که این شهرستان نامی جهانی دارد، به شرح زیر است:

  • شهرستان رفسنجان، دارای بزرگ‌ترین معادن رو باز مس در جهان است.
  • این شهرستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته جهان است.
  • بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان در رفسنجان قرار دارد.

سوغاتی های محبوب رفسنجان

پس از معرفی کوتاه این شهرستان، نوبت به معرفی جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین قسمت معرفی آن، یعنی سوغاتی های معروف رفسنجان میرسد. این شهرستان نیز همانند تمامی شهرهای کوچک و بزرگ کشور ایران، دارای تاریخ و فرهنگی دیرینه است و مانند هر شهر و دیار با قدمتی، هزاران خوردنی و صنایع دستی را در فرهنگ خود جای داده است که مهم‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

صنایع دستی

این منطقه نیز همانند بسیاری از مناطق کشور ایران، یک لیست بلند و بالا از صنایع دستی خاص و ارزشمند را دارد. از صنایع دستی رفسنجان به طور کلی می‌توان قلم‌زنی روی مس، قلاب بافی، قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، مس‌گری، سفالگری، خراطی، گیوه‌دوزی و پته دوزی را نام برد که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  1. قالی بافی
  2. پته دوزی

از بین این تنوع در بین صنایع دستی رفسنجان، قالی بافی، پسته دوزی و مجسمه‌سازی، قابلیت اقتصادی بسیار بیش‌تری را نسبت به سایرین دارند.

در بین خوردنی‌های لذیذ نیز مهم‌ترین سوغاتی‌های خوردنی رفسنجان شامل موارد زیر هستند

  1. پسته
  2. کلمپه
  3. کماج سهن
  4. قاووت

قالی بافی

 

یکی از دلایل شهرت کشور ایران در سرار جهان، هنر قالی بافی و قالی‌های ارزشمند و بسیار زیبای آن است که شهرستان رفسنجان نیز سهم بزرگی در این شهرت و محبوبیت دارد. از محبوب‌ترین و اقتصادی‌ترین انواع نقش و نوع قالی در رفسنجان می‌توان به قالی‌های بافته شده با طرح و نقشه‌های لیلی و مجنون، درختی، شاه‌عباسی، شکارگری، جنگل، لچک ترنجی و شکارگاه، در اندازه‌های 2*3، 3*5، 2*5، 3*4 و 6*12 اشاره کرد. این قالی‌های خوش آب و رنگ، در مرکز کویر، حس شادابی و نشاط باغ‌ها و دشت‌های سرسبز را القا می‌کنند و زیبایی و شکوه را به خانه‌ها می‌آورند.

پته دوزی

پته دوزی، از هنرهای قدیمی و بسیار اصیل کشور ایران است و با نام‌های سلسه دوزی و فطه دوزی نیز شناخته می‌شود. در هنر پته دوزی، به پارچه پشمی و ضخیمی که برای زمینه پته استفاده می‌شود؛ عریض می‌گویند. پته دوزی در اصل، نوعی دوختن گل، بوته و سایر عناصر طبیعی زیبا روی شال‌های کرکی است که در استان کرمان رواج زیادی دارد. شما می‌توانید با پته پرده‌ها، رومیزی، سجاده، جلد قرآن، جا نماز و … را بسیار زیبا و چشم‌نواز کنید.

پسته

پسته بدون شک، مهم‌ترین جزء سوغاتی های رفسنجان است. مشهورترین انواع پسته در رفسنجان پسته‌های احمد آقایی، اکبری، کله قوچی و فندقی هستند که همه آن‌ها به خارج از کشور صادر می‌شوند و طرفداران زیادی در سراسر جهان دارند. 

کلمپه

 

کلمپه نیز از دیگر سوغاتی های معروف رفسنجان و به طور کلی استان کرمان است. این شیرینی، از شهد خرما تهیه می‌شود که شیرینی طبیعی و با ضرر بسیار کم‌تر است. به علاوه در این شیرینی خوش‌طعم، معمولا از روغن‌های محلی، پسته‌های اعلا و گردوهای خوش‌مزه استفاده می‌شود که نادیده گرفتن آن را بیش از پیش سخت می‌کنند. از دیگر نکات مثبت درباره کلمپه، می‌توان به خشک بودن و در نتیجه ماندگاری بسیار بیش‌تر آن اشاره کرد. شما می‌توانید با خیال راحت این شیرینی هوس‌انگیز را بخرید، به خانه بروید و مطمئن باشید که تازه باقی می‌ماند.

کماج سهن

یکی دیگر از سوغاتی های دوست داشتنی رفسنجان کماج سهن است. این شیرینی سنتی، از خمیر جوانه گندم و ادویه‌هایی مانند زیره، دارچین و برخی از گیاهان دارویی تهیه می‌شود. این شیرینی نیز علاوه بر خواص خوراکی زیاد، می‌تواند به مدت طولانی بدون هیچ ماده نگه‌دارنده‌ای، در بیرون از یخچال بماند.

قاووت

شما را با یکی دیگر از سوغاتی های استان کرمان آشنا می‌کنیم. قاووت یا قُووتو یا قویت (در لهجه کرمانی) یک نوع پودر شیرین است که بسته به هر منطقه‌ای، از انواع مغزها، گیاهان دارویی، بذر گیاهان، ادویه‌های مختلف و موادی مانند گندم، جو، کنجد، نخودچی و قهوه تهیه می‌شود. همان طور که گفتیم بسته به مواد و گیاهان خاص هر منطقه، انواع قاووت داریم که همگی آن‌ها بسیار خوش‌طعم و برای بدن پر خاصیت هستند. بعضی از انواع قاووت را می‌توانید در چای بریزید و بنوشید یا می‌توانید به صورت تنها مصرف کنید. استفاده از قاووت، به دلیل وجود گیاهان دارویی زیاد، می‌تواند منجر به کاهش سردرد، دردها و مشکلات و گوارشی و… شود.



:: بازدید از این مطلب : 38
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 14 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

هنگام سفر به بابل بهتر است علاوه بر بازدید جاذبه‌های دیدنی، جنگل‌ها و مناظر طبیعی آن، سری به بازارهای محلی زده و علاوه بر لذت بردن از حال و هوای شمالی، انواع صنایع دستی و خوراکی‌های محلی آن را به عنوان سوغاتی برای خانواده یا دوستان خود بخرید. البته بهتر است از قبل با سوغات بابل و صنایع دستی آن آشنا شوید تا بتوانید با توجه به سلیقه خود، بهترین محصول را انتخاب کنید. ما اینجا هستیم تا شما را با انواع صنایع دستی و سوغات بابل آشنا کنیم.

شیرینی پشت زیک

اگر به گرمی‌جات علاقه دارید، حتما از مزه این شیرینی سنتی بابل خوشتان می‌آید. شیرینی پشت زیک یک شیرینی مقوی است که با استفاده از گردو، کنجد، عسل، شکر، کره، هل و زعفران طبخ می‌شود. نام این شیرینی خوشمزه و خوش عطر از پرنده‌ای به نام زیک گرفته شده است، اما در بین بسیاری از مردم با نام سوهان کنجدی نیز شناخته می‌شود. اگر در فصل زمستان به بابل سفر کردید، حتما این شیرینی خوشمزه را تهیه کنید و آن را به همراه چایی داغ در کنار دوستان خود نوش جان کنید، این لذت را از خودتان دریغ نکنید!

آغوزنون

 

یک شیرینی سنتی و خوش طعم دیگر به نام آغوزنون در شهر بابل وجود دارد که بیشتر در مراسم و جشن‌های خاص از آن استفاده می‌شود. اگر هنگام جشن شب یلدا به بابل سفر کنید، متوجه می‌شوید که بیشتر زنان خانه‌دار بابلی، این شیرینی را برای جشن شب یلدا می‌پزند و در کنار تنقلات دیگر به همراه خانواده میل می‌کنند. این شیرینی علاوه بر خوشمزه بودن، مواد معدنی و مغذی زیادی مانند فسفر، آهن، ویتامین دی و کلسیم دارد. آغوزنون به دو روش پخته می‌شود، روش اول که به آن آغوزنون یا کنجی می‌گویند و روش دوم به صورت خام است که به آن پیس گنده می‌گویند. گردو در بین ترکیبات این شیرینی نقش مهمی دارد.

برنجک

احتمالا شما هم حداقل بک بار برنجک را در زندگی خود امتحان کرده‌اید، اگر نه، پیشنهاد می‌کنیم حتما یک بار آن را امتحان کنید. این شیرینی از برنج درست می‌شود و طعم بسیار خاص و جدیدی دارد که اصلا از امتحان کردن آن پشیمان نخواهید شد. برنجک یک شیرینی سنتی معروف است که در میمهانی‌ها و مجالس از آن استفاده می‌شود و تقریبا در هر قستمی از استان مازندران می‌توانید آن را پیدا کنید. مواد اولیه این شیرینی برنج، شکر یا عسل، آب، آبلیمو و روغن هستند. خرید صنایع دستی

نان کوهی

اگر نان شیرمال را دوست داشته باشید، حتما از مزه نان کوهی هم خوشتان می‌آید، چرا که این دو طعم تقریبا مشابهی دارند. نان کوهی به نان ییلاقی نیز معروف است و یک شیرینی سنتی دیگر از سوغات بابل به حساب می‌آید. این نان به دلیل مقوی بودن بهترین گزینه برای سفره افطار در ماه مبارک رمضان است. نان کوهی آنقدر مواد مغذی دارد که بیشتر مادران مازندرانی آن را به فرزندانشان می‌دهند تا با خود به مدرسه برده و در زنگ تفریح نوش جان کنند. آرد، خمیرمایه، شیر یا ماست، کره یا روغن، تخم مرغ و آب و نمک مواد اولیه نان کوهی هستند. این نان مغزدار بوده و از هل، گردو، کنجد، زرده تخم مرغ، رازیانه و شکر برای تهیه مواد میانی آن استفاده می‌شود.

کماج مازندرانی

حتما نام کماج مازندرانی به گوشتان خورده است. کماج مازندرانی در همه شهرهای مازندران از جمله بابل پخته می‌شود. این شیرینی در همدان نیز وجود دارد اما به شکل دیگری پخته می‌شود. کماج با استفاده از شکر، آرد برنج، زعفران، تخم مرغ، وانیل، شیر، گلاب و زردچوبه پخته می‌شود. در سفرتان به بابل، حتما این شیرینی خوشمزه را به همراه چای نوش جان کنید و روح خودتان را جلا ببخشید.

مربای بهارنارنج

همانطور که گفتیم بابل به شهر بهارنارنج معروف است. به دلیل سازگاری آب و هوای بابل با درخت نارنج، در این شهر درخت‌های فراوان نارنج وجود دارد. نارنج جزو گیاهانی است که همه قسمت‌های آن از شکوفه گرفته تا میوه قابل استفاده است. بهارنارنج همان شکوفه درخت نارنج است که خواص فراوانی از جمله ویتامین‌های D و C دارد. اگر در فصل بهار به شهر بابل بروید و نفس عمیقی بکشید، عطر خوش آن را احساس خواهید کرد. مربای بهارنارنج یکی از خوشمزه‌ترین مرباها است که علاوه بر مزه‌ دلپذیر، عطر و بوی فراوانی دارد. اگر به فکر تهیه سوغاتی بابل برای عزیزانتان هستید، مربای بهارنارنج می‌تواند یک گزینه عالی باشد.

معرفی صنایع دستی بابل

درست است که خرید سوغاتی‌های خوشمزه هر شهر و خوردن آن‌ها لذت خاص خودش را دارد، اما با تهیه صنایع دستی شهری که به آن سفر می‌کنید، می‌توانید آن را برای مدت‌ها یا حتی تا آخر عمرتان نگه داشته، از زیبایی‌های آن لذت برده و با هر بار نگاه کردن به آن از سفر خاطره‌انگیز خود یاد کنید. حتی می‌توانید این صنایع دستی را به عنوان سوغاتی برای عزیزان خود ببرید. در ادامه این مقاله، صنایع دستی بابل را به شما معرفی خواهیم کرد تا قبل از خرید با آن‌ها آشنا شوید.

حصیر بافی

احتمالا وقتی پا به شمال کشور، به خصوص مازندران می‌گذارید و در بازارهای محلی آن قدم می‌زنید، متوجه کلاه، زنبیل، زیرانداز و سبدهای حصیری آن می‌شوید. مسافران و گردشگران زیادی این وسایل حصیری را به عنوان سوغات و یادگاری از شهر بابل خریداری می‌کنند. هنرمندان مازندرانی با استفاده از گیاهان خودرو مانند “گاله” و “واش” و نی و علف‌هایی به نام “سازیر” و “وران” که در پایان فصل بهار بریده و خشک می‌شوند این وسایل حصیری زیبا را با زحمت فراوانی می‌سازند. این وسایل حصیری در گذشته به عنوان وسایل ضروری در خانه‌ها استفاده می‌شدند، اما امروزه در اکثر خانه‌های خانم‌های باسلیقه جنبه دکوری دارند. زیراندازهای حصیری که برای پیک نیک استفاده می‌کنید نیز جزوی از هنر حصیربافی به حساب می‌آیند.

گلیم بافی

یکی از هنرهای دستی و قدیمی شهر بابل، گلیم بافی است که طرفداران بسیار زیادی هم دارد. ترکیب رنگ‌های شاد و زیبای سورمه‌ای، نارنجی، قرمز و سبز و همچنین نقش‌های هندسی که روی این گلیم‌ها پیاده می‌شوند، زیبایی و جذابیت آن‌ها را چندبرابر می‌کنند. نقوش پیاده شده بر روی گلیم بافی در استان مازندران بیشتر الهام گرفته از طبیعت هستند. این هنر دستی زیبا در بیشتر شهرهای استان مازندران به خصوص بابل، رونق دارد. این گلیم‌ها با دستگاه‌ ساخته می‌شوند. انواع مختلفی از دستگاه‌های گلیم بافی به نام گلیم ساده باف، گلیم چرخی باف و گلیم سوزنی وجود دارند. با خرید این گلیم‌ها می‌توانید حال و هوای شمالی به خانه‌تان ببخشید.

جاجیم بافی

جاجیم یک هنر دست‌بافی است که بیشتر بین روستائیان رونق دارد. جاجیم می‌تواند یک سوغاتی پرکاربرد باشد و از آن به عنوان زیرانداز، سجاده، پشتی، رختخواب پیچ، مفرش، پتو و رویه کرسی استفاده می‌شود. در بافت جاجیم مردان و زنان هر دو نقش دارند به طوری که مردان مرحله تهیه پشم را به عهده داشته و زنان با مهارت زیادی آن را می‌بافند. در بافت این هنر دستی، ابتدا حاشیه آن بافته می‌شود و سپس نقش‌اندازی آن آغاز می‌شود. جاجیم در نقوش متنوعی مانند آفتاب، چهارگل، خشتی، پنجه‌ای و گل آفتابگردان بافته می‌شود و حاشیه آن با طرح مثلث دندانه‌دار پر می‌شود. می‌توانید با توجه به سلیقه خود طرح دلخواهتان را انتخاب کرده و از زیبایی آن لذت ببرید. ابعاد جاجیم مازندران بین ۲۰ تا ۳۵ سانتی‌متر و طول آن حتی به ۴۰ متر می‌رسد. جاجیم یک سوغاتی ارزشمند به حساب می‌آید که می‌توانید برای عزیزانتان به عنوان یادگار ببرید.

سفالگری

سفالگری در کشور عزیزمان قدمت فراوانی دارد، به طوری که در بسیاری از غارهای ایران ظروف سفالی با قدمت هفت هزارساله کشف شده‌اند! مردم استان مازندران و همچنین شهر بابل نیز از قدیم به این هنر مشغول بوده‌اند. علت پررونق بودن این هنر در استان مازندران، فراوانی خاک رس در این منطقه است. کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی بسیاری در شهر بابل وجود دارند که در آن ظروف زیبای سفالی توسط هنرمندان ماهر ساخته شده و به فروش می‌رسند. گردشگران و مسافران زیادی در شهر بابل محو هنر زیبای سفالگری شده و آن‌ها را برای خود تهیه می‌کنند.

جوراب بافی

جوراب‌های پشمی که توسط هنر دست زنان شمالی بافته می‌شوند، یک سوغاتی مقرون به صرفه، دوست داشتنی و کاربردی به حساب می‌آیند. اگر در فصل زمستان به بابل سفر کردید، حتما این جوراب‌های رنگارنگ با طرح‌های زیبا و متنوع را برای خود یا خانواده‌تان تهیه کنید، چرا که این جوراب‌ها از یخ‌زدگی انگشتان پا در سرمای زمستان جلوگیری کرده و پاهای شما را گرم می‌کنند. این جوراب‌ها دو نوع گردن بلند و گردن کوتاه دارند که می‌توانید آن‌ها را در بازارچه‌های سنتی شهر بابل پیدا کنید.

معرفی غذاهای محلی بابل

غذاهایی که در سفر می‌خورید، تا مدت‌ها در ذهن شما باقی می‌مانند، پس بهتر است به هر شهری که سفر می‌کنید غذاهای محلی همان منطقه را امتحان کنید، به خصوص اگر مقصد سفرتان شمال کشور باشد. تعداد غذاهای محلی شمال کشور مانند استان مازندران بسیار زیاد است که اتفاقا بعضی از آن‌ها ریشه در شهر بابل دارند. در این قسمت از مقاله به معرفی غذاهای محلی بابل می‌پردازیم تا با نوش جان کردن آن‌ها در سفر خود به بابل، بیشتر لذت ببرید.

شامی بابلی

شامی بابلی آنقدر خوشمزه و پرطرفدار است که در بسیاری از شهرها و استان‌های کشور با دستورهای متنوعی پخته می‌شود، پس چطور می‌توانید به شهر بابل سفر کنید و شامی بابلی نوش جان نکنید؟ شامی بابلی مانند دیگر غذاهای خوشمزه شمالی از موادی مانند سبزیجات محلی، لپه، گوشت چرخ کرده و گردو درست می‌شود، البته در برخی از شهرها این غذا را با ترکیب نخود و لپه درست می‌کنند. نگران این نباشید که از شامی بابلی خوشتان نیاید، زیرا این غذا با مزاج اکثر ایرانی‌ها سازگار است.

مرغ ترش بابلی

مرغ ترش یک غذای وسوسه کننده بابلی است که اگر به درستی طبخ شود مزه آن تا آخر عمر در دهانتان می‌ماند! معمولا از رب انار ترش و آب نارنج برای ترش کردن این مرغ استفاده می‌شود، اما نگران نباشید این غذا آنقدرها هم ترش نیست. آب نارنج و رب انار ترش، مزه‌ی ملس و دلنشینی به مرغ می‌بخشد که در کنار سبزی‌های معطر مانند گشنیز و شنبلیله بسیار خوشمزه می‌شود. مرغ ترش از آن غذاهایی است که حتما باید در زندگی خود آن را امتحان کنید.

خورش آلوچه

خورش آلوچه یک غذای معروف مازندرانی است که در شهر بابل نیز بسیار رایج است. این خورش به دلیل داشتن آلوچه (یا همان گوجه سبز!) طعم ترش رو به ملسی دارد و بسیار خوشمزه و لذیذ است. این غذا را می‌توان هم با گوشت گوسفند، هم با گوشت گوساله و هم مرغ درست کرد. برخی افراد از بادمجان هم در پخت این خورش استفاده می‌کنند.



:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

سالیانه حدود چند میلیون نفر به برزیل سفر می‌کنند. این کشور سوغاتی‌های مختلف و زیبایی دارد که می‌تواند برای بسیاری از گردشگران جذاب و دیدنی باشد. غیرممکن است شما به این کشور سفر کنید و برای اطرافیان و دوستانتان سوغاتی تهیه نکنید. این سوغاتی می‌تواند یک یادگاری به‌یادماندنی از سفر به برزیل باشد. این کشور سوغاتی‌های متعدد و ارزشمندی دارد از جمله سنگ‌های قیمتی، خوراکی‌ها و روغن‌های مختلف، محصولات زیبایی و بهداشتی.

روغن فلفلی، سوغاتی برای عاشقان غذاهای تند
افرادی که به غذاهای تند علاقه دارند می‌توانند به شمال این کشور سفر کنند. مردمان شمال این کشور غذاهای بسیار تندی را در وعده‌های غذایی میل می‌کنند. یکی از سوغاتی‌های این کشور روغن‌های تند فلفلی است که درون آن‌ها نیز چند فلفل وجود دارد. این روغن‌ها را می‌توانید در فروشگاه‌های این شهر تهیه کنید.

شیرینی برزیل، یک سوغاتی پرطرفدار
از جمله سوغات برزیل می‌توان به شیرینی‌های معروف این کشور اشاره کرد. شیرینی‌ها در میان برزیلی‌ها  بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. همین امر نیز منجر شده تا آن‌ها به پخت شیرینی‌های مختلف علاقه نشان دهند. نمونه‌ای از این شیرینی‌ها پاسوکا و پائو دل میل است که شیرینی کوچک و اصیل است. این شیرینی‌ها برای مسافران این کشور بسیار جذاب و لذت‌بخش است و می‌تواند نقش یک سوغاتی را برای مسافران ایفا ‌کند.

ننو برزیلی، سوغاتی از دل جنگل‌های برزیل
ننو یکی نمونه از سوغاتی برزیل به شمار می‌رود‌. ننوها در جنس‌ها، رنگ و طرح‌های مختلف تولید توسط روستانشینان برزیل ساخته می‌شوند. در کشور برزیل به دلیل وجود جنگل‌های انبوه از ننو برای استراحت در جنگل‌ها استفاده می‌شود. از این ننوها به‌عنوان دکور نیز در خانه‌ها استفاده می‌شود و نصب ننو در خانه در برزیل امری رایج است. ننوهای برزیلی را می‌توانید از بازارها تهیه کنید و آن را به‌عنوان یک سوغاتی به کشور خود بیاورید.

کنگای برزیلی، سوغاتی کاربردی برای استفاده در ساحل
کنگا زیرانداز یا حوله است که در کشور برزیل کاربردهای متعددی دارد. ازجمله کاربردهای کنگا این است که بعد از شنا و برای استراحت در ساحل، این زیراندازها بسیار مناسب هستند. از جمله کاربردهای کنگا  چنین است که به‌عنوان حوله حمام نیز می‌توانید از آن استفاده کنید. کنگا می‌تواند یک سوغاتی برزیلی باشد. کنار کنگاها پرچم برزیل حک شده و این کالا را به نام سوغات برزیل در بین افراد ثبت کرده است. خرید صنایع دستی 

دپایی لا انگشتی، برای پیاده‌روی روی شن‌های ساحلی
کسانی که به برزیل سفر می‌کنند حتماً به دمپایی لا انگشتی نیاز پیدا می‌کنند. گردشگران برای لمس شن‌های داغ و نرم می‌توانند یک دمپایی لا انگشتی را خریداری کنند و نهایت لذت را ببرند. کشورهای جنوبی به‌علاوۀ برزیل از دمپایی لا انگشتی در مناطق سواحلی استفاده می‌نمایند. کشور برزیل هوای گرم و شرجی دارد که پوشیدن این کفش از عرق کردن پا جلوگیری می‌کند. این دمپایی‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف طراحی‌ شده‌اند.

قهوه برزیلی، سوغاتی پر از عطر و طعم 
قهوه برزیل یکی معروف‌ترین و  بهترین قهوه‌ها به شمار می‌رود. این قهوه می‌تواند یک سوغاتی اصیل و خوشمزه برای اطرافیان و دوستانتان باشد. طعم و کیفیت قهوه برزیل توانسته بسیاری از افراد را به خود جذب کند. این قهوه در سراسر جهان به فروش می‌‌رسد. کسانی که به برزیل سفر می‌کنند می‌توانند انواع قهوه‌ها را تست کنند و آن‌ها را خریداری کنند.

تابلوهای نقاشی، یک یادگاری از فرهنگ برزیلی
تابلوهای نقاشی برای برزیلی‌ها بسیار مهم و ارزشمند است. آن‌ها فرهنگ و آداب خاصی دارند. نوع پوشیدن لباس و آداب معاشرت با یکدیگر را به‌صورت نقاشی‌های زیبا و پر فهم نشان می‌‌دهند. مردم برزیل از فرهنگ صمیمی و گرمی پیروی می‌کنند و این فرهنگ خود را به‌صورت نقاشی ابراز می‌کنند. در برزیل تابلوها با نقش و نگاره‌ای مختلف و زیبا در  کنار خیابان‌ها وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید و به‌عنوان یک یادگاری و سوغات برزیل  به کشور خود ببرید.

ظروف سنتی برزیل، هدایی اصیل و ارزشمند
روستاهای کشور برزیل به ساخت صنایع‌دستی می‌پردازند و یکی از صنایع‌دستی ظروف سنتی هستند. این ظروف سنتی بسیار ارزشمند هستند و برای یک سوغات خوب بسیار مناسب هستند. یکی از معروف‌ترین ظروف سنتی این کشور مکواکا است. این ظرف را می‌توانید به‌عنوان گلدان یا غذاخوری مورداستفاده قرار دهید. این مکواکا بیشتر در رنگ‌های مشکی ساخته می‌شود و در برزیل کاربرد تزئینی نیز دارد.

ظروف سرامیکی، دنیایی از رنگ‌ها
ظروف سرامیکی یکی دیگر از سوغاتی‌های برزیل است که در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در خیابان‌ها و بازارها به فروش می‌رسد. این سوغاتی یک هدیۀ مناسب است فقط باید هنگام حمل به کشور خود در بسته‌بندی آن دقت نمایید.

لباس‌های ساحلی و ورزشی
مردم برزیل زمان زیادی را در کنار سواحل سپری می‌کنند، همچنین برزیلی‌ها به پوشیدن لباس‌های گوناگون و مختلف معروف هستند. کشور برزیل لباس‌های بسیاری در رنگ و طرح‌های مختلف دارد.

این لباس‌ها می‌توانند سوغات‌های زیبایی برای گردشگران باشند. کشور برزیل مهد فوتبال است. بسیاری از فوتبالیست‌ها زادگاهشان در کشور برزیل است، تیم ملی این کشور نیز یک تیم قدرتمند است. لباس‌های ورزشی بسیاری باکیفیتی عالی در این کشور عرضه می‌گردد. اگر به دنبال یک لباس ورزشی هستید می‌توانید از کشور برزیل تهیه نمایید و حتی لباس ورزشی را به‌عنوان سوغات برزیل به دوستان خود هدیه کنید.

مبلمان چوبی، از دل جنگل‌های برزیل
شهر سائو پالوئو از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مبلمان چوبی بوده و بسیار شناخته شده است. این کشور جنگل‌های بسیار انبوه دارد و همیشه ردۀ اول در تولید چوب است. کشور برزیل مبل‌های بسیار زیبا و چشمگیری را تولید می‌نماید.

سنگ‌های قیمتی برزیل
کشور برزیل یکی از غنی‌ترین کشورها درزمینۀ منابع طبیعی است. سنگ‌های برزیل بسیار زیبا و لوکس هستند و می‌توانند می‌توانند سوغات کم‌حجم و ارزشمندی باشند‌. سنگ‌های مرمر سبز در این کشور توجه بسیاری از گردشگران را به خود جذب می‌کنند.

مجسمه‌هایی هم هستند که از این سنگ‌ها برای زینت مجسمه‌ها استفاده می‌کنند. همچنین این کشور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان طلا و جواهر در جهان است و زیبایی آن‌ها بسیار خیره‌کننده است.

کتاب‌های مختلف برزیلی
کتاب تصویری
کتاب تصویری برزیل تصاویر بسیاری از مناطق زیبا و همچنین ناحیه‌های گردشگری را در خود جای داده است. از جمله این مناطق بناهای معماری شده، حیات‌وحش است.

کتاب آشپزی
این کتاب آشپزی ۱۰۰ نوع دستور آشپزی غذای برزیلی را آموزش داده است. همچنین در این کتاب درمورد نحوه پخت غذاهای سنتی نیز نوشته شده است و همین‌طور دستور عمل‌های نوآورانه برزیلی نیز در این کتاب ارائه شده است.

کتاب ساختمان‌های اسکار نیه می یر
این کتاب درمورد شاهکارهای معماری اسکارنیه که این کاخ نیز بسیار معروف است و در مورد این کاخ توضیح داده شده. افرادی که مشتاق هستند درمورد مناطق تاریخی بدانند این کتاب بسیار مناسب است و می‌تواند سوغات جذابی برای چنین افرادی باشد.

قاب موبایل با طرح برزیلی
افراد بسیاری هستند که به مدل قاب‌های برزیلی علاقه دارند اگر در اطرافیانتان چنین کسانی وجود دارند، می‌توانید برای آن‌ها از این قاب‌ها تهیه کنید و به‌عنوان سوغات برزیل به آن‌ها هدیه کنید. قاب‌هایی که روی آن‌ها پرچم برزیل طراحی شده است از پرفروش‌ترین قاب‌ها در سال‌های اخیر بوده است.

صنایع‌دستی و مگنت‌های برزیلی
در این کشور مغازه‌های صنایع‌دستی وجود دارد که تعدادی بسیاری از صنایع‌دستی را به فروش می‌رسانند. در این مغازه‌ها طرح‌های زیبایی از مجله‌های دستی به فروش می‌رسد. همچنین کارت‌پستال‌ها و مگنت‌هایی در این مغازه‌ها وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید و به‌عنوان یادگاری یا سوغاتی برزیل به کشور خود ببرید.

 

 

مجسمه مسیح
 برزیلی‌ها برای عبادت مرتب به کلیساها می‌روند و انجام این امر برای آن‌ها بسیار پراهمیت است. مردمان برزیلی بیشتر به دین مسیحیت اعتقاد دارند و مجسمه‌ای بزرگ که نماد این کشور است، همه‌ی جهانیان نیز این کشور را با این نماد می‌شناساند. مجسمه‌هایی در ابعاد کوچک‌تر وجود دارند که بسیار ظرافت و زیبایی در آن‌ها خرج شده است. این مجسمه‌ها با جنس‌های چوبی و سنگی در اختیار مشتری‌ها قرار دارد و می‌تواند یک سوغات برزیل زیبا و ارزشمند باشد.

محصولات زیبایی و بهداشتی
این کشور تولیدکننده صابون‌های بسیار مرغوب است. در کشور برزیل صابون بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. صابون‌هایی که در کشور برزیل تولید می‌شوند هم کیفیت بالایی دارند و هم قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر صابون‌ها دارند. لوسیون و کرم‌های بسیار خوشبو و با کیفت مناسب نیز در این کشور فراوان است که به‌عنوان سوغات برزیل می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.



:: بازدید از این مطلب : 44
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 10 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

معرفی صنایع دستی یزد

بخش مهمی از جاذبه‌های سفر به شهرهای تاریخی و سنتی، بازدید از بازارها و خرید است. وقتی به شهری سفر می‌کنید دوست دارید چیزی را به عنوان یادگاری از آن شهر برای خود داشته باشید. صنایع دستی هر شهر می‌تواند صفحه‌ای از شناسنامه آن دیار باشد و هر زمان که به آن بنگرید یاد خاطرات سفر خود بیفتید.

هر شهر با توجه به نوع اقلیم و سبک زندگی مردم، صنایع دستی متفاوت و منحصر به خود دارد. هنرهای دستی استان یزد با توجه به پیشینه تاریخی درخشانش، قدمتی چند هزار ساله دارند.

قالی بافی

صنعت فرش‌های دست‌بافت، اصلی‌ترین صنعت دستی مردم یزد است. یزد سالانه حدود پنج متر مربع به ازای هر بافنده تولید فرش دارد. حدود ۵۰ درصد از تولیدات فرش دست‌بافت استان یزد در بازارهای خارج از ایران به فروش می‌رسند.

این فرش‌ها با نقشه‌های اصیل فرش یزد بافته می‌شوند. نقوش اصیل و معروف یزدی عبارتند از: گل و ماهی، هراتی، کرمانی و سردار جنگل.

زیلو بافی

زیلو کف‌پوشی از جنس پنبه است. برای مناطق کویری زیلو جزء کف‌پوش‌های بادوام و مناسب است. شهرستان میبد مرکز اصلی زیلوبافی در استان یزد است. تا چند سال گذشته صدها خانواده به صنعت زیلوبافی مشغول بوده‌اند. قدیمی‌ترین زیلوی میبد دارای قدمتی بسیار طولانی است. این زیلو در مسجد جامع میبد می‌باشد. قدمت زیلوبافی در میبد را به دوران پیش از اسلام نسبت داده‌اند.

تعداد بافندگان زیلو در گذشته حدود ۱۵۰۰ نفر بوده که امروزه به دلیل کاهش تقاضای بازار، این تعداد نفرات کمتر شده است. طرح‌هایی که در بافت زیلو استفاده می‌شوند بسیار زیبا و قابل توجه هستند. پرت‌توره، زلفک، رکنه دونی، بند رومی، کلید، هشت پر بزرگ و هشت پر کوچک از نقوش معروف زیلو در استان یزد می‌باشند. رنگ غالب در بافت زیلوها سفید، سبز، آبی، نارنجی و قرمز است.

نام «نفتال» که در بازار فروش قالی از آن یاد می‌شود، مخصوص زیلوهای مرغوب و درجه یک است. امروزه تولیدات زیلو بیشتر توسط مساجد و تکیه‌ها مصرف می‌شود.

زیلو در گذشته یکی از مهم‌ترین کالاهای تجاری استان یزد بوده و اکثر مواقع پس از سفارش افراد و بازرگان‌ها بافته می‌شده است.

دارایی بافی 

دارایی بافی یا همان ایکات با استفاده از ابریشم طبیعی به عنوان ماده اولیه و نخ ویسکوز با رنگ‌های مختلف گرم و روشن مانند رنگ‌های سبز، زرد، نارنجی و قرمز تولید می‌شود. رنگ‌های پرحرارتی مانند بنفش، نارنجی و قرمز، حال و هوای کویری را زنده می‌کنند. پس از بافت این پارچه، به اندازه نیاز مشتری از آن برش داده می‌شود و مورد استفاده قرار می‌گیرد. دارایی بافی بیش از ۸۰۰ سال قدمت دارد و در قدیم از آن برای ساخت بقچه، رولحافی و امثال این‌ها استفاده می‌کردند. گفتنی است که واژه « ایکات »، واژه‌ای مالایی مترادف با دارایی بافی می‌باشد و به معنی پیچاندن، گره زدن و بستن است. جالب اینجا است که در صورت پاره شدن تار این پارچه، به جای گره زدن آن، از پودر پنبه و عسل برای چسباندن تار استفاده می‌کردند. لازم به ذکر است که در گذشته این پارچه جزء دارایی‌های گران قیمت به شمار می‌رفت و تنها کسانی که تمکن مالی کافی داشتند می‌توانستند این پارچه را خریداری کنند. 

ترمه

 

ترمه پارچه زیبایی است که مصارف مختلفی در تولید دیگر صنایع دستی استان یزد دارد. تارهای این پارچه از ابریشم طبیعی می‌باشد و پودش ترکیبی از نخ، ابریشم، پشم و کرک الوان است.

ترمه در گذشته با انگشتان دست بافته می‌شده و از همین رو به انگشت باف نیز معروف بوده است. تولید ترمه هم اکنون به صورت نیمه دستی می‌باشد.

ترمه انواع گوناگونی دارد که عبارتند از: شال یزدی، شال امیری، شال رضایی، شال چارقدی، شال محرمات، شال بندی، شال اتابکی، شال راه راه و شال کشمیری.

نقوش استفاده شده در این پارچه بته جقه، گل شاه عباسی و شاخ گوزنی است.

صنعت ترمه در ایران حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد. زرتشتیان نخستین کسانی هستند که از ترمه برای لباس مخصوص مجالس شادی استفاده می‌کردند.

چادرشب

در شهر یزد، اردکان و زارچ دست‌بافته‌هایی تولید می‌شوند که چادرشب نام دارند. چادر شب پارچه‌ای رنگارنگ است که طرح‌هایی چهارخانه دارد. جنس این پارچه از پنبه و یا ابریشم است و در دو نوع بافته می‌شود. یک نوع آن نازک است و معروف به چادرشب رختخواب پیچ است و نوع دیگرش که ضخیم‌تر می‌باشد، چادرشب صحرایی نام دارد. چادرشب صحرایی بیشتر جهت حمل محصولات کشاورزی استفاده می‌شود و طرح راه راه دارد. چادرشب‌ها بیشتر در ابعاد ۹۰ در ۹۰ تولید می‌شوند. در برخی موارد به عنوان سفره نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

زری بافی

زری بافی که قدمتش به دوران هخامنشی باز می‌گردد، به بافت پارچه‌هایی گفته می‌شود که بسیار ظریف و گران‌بها هستند. تار این پارچه از جنس ابریشم خالص است و پودهایش ابریشم رنگی و نخ گلابتون می‌باشد.

در گذشته از این پارچه‌ها برای تزئین کاخ سلاطین استفاده می‌شده و جزء نفیس‌ترین منسوجات ایرانی بوده است. حدود ۲۰۰۰ سال پیش تولیدات ابریشمی ایران در بین مردم آسیا و اروپا شهرت چشمگیری داشته و بهترین پارچه‌های زری در دنیا، به دست هنرمندان ایرانی بافته می‌شده است.خرید صنایع دستی

شمدبافی

شمد نوعی پارچه نازک است که بیشتر در تابستان به عنوان رو انداز استفاده می‌شود. این پارچه اغلب در رنگ‌های روشن و طرح‌های ساده چهارخانه یا راه راه است. جنس آن از نخ پنبه و یا ابریشم مصنوعی است.

سفال و سرامیک

 

اولین صنعت ساخت دست بشر از خاک، سفال بوده است. هنری که قدمتی بالغ بر ۸۰۰۰ سال دارد و از همان ابتدا تا کنون همواره مورد توجه مردم جهان قرار گرفته است.

مهم‌ترین مرکز سفال و سرامیک استان یزد، شهرستان میبد است. مردم یزد به تولیدات سفالی «کواره» می‌گویند. با توجه به این که منابع گل رس در این استان به وفور یافت می‌شود، تولید ظروف سرامیکی و سفالی در تمامی دوره‌ها از رونق خاصی برخوردار بوده است . بازارهای داخلی و خارجی طالب این ظروف زیبا و سنتی هستند. گرچه نقوش روی سفال‌ها بسیار متنوع است اما نقش مرغ و ماهی و خورشید خانم از نقوش اصلی این هنر کهن می‌باشند.

در هنر کاشی سازی، یزدی‌ها از طرح‌های سنتی و اصیل ایرانی استفاده می‌کنند و کاشی‌هایی زیبا تولید می‌کنند که در معماری بناها جلوه‌ای ویژه دارد. قدمت این هنر در یزد به حدود ۷۰۰ سال می‌رسد. هنرمندان صنعت کاشی سازی شکل‌های مورد نظر را آماده می‌کنند و سپس طرح را روی کاشی نقاشی و لعاب و پخت انجام می‌دهند. انواع کاشی‌های یزدی عبارتند از: کاشی کمک، کاشی یزدی، کاشی شش گوش، کاشی شبکه، کاشی حاشیه، کاشی هفت رنگ، کاشی جوک و کاشی کمند.

قلم زنی



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

آشنایی با صنایع دستی تربت جام

از ابتدایی ترین لوازمی که آدمی برای ساخت لوازم و برطرف کردن نیاز خود بکار برد خاک بود در نتیجه چرخ سفالگری را ساخت و از آن استفاده های زیادی نمود که هنوز هم هنر سفالگری در میان شهرها و افراد مختلف وجود دارد.

در تاریخ بشریت کشور ایران یکی از درخشان ترین کشورها در ساخت صنایع دستی بوده و هست و همچنین داشتن اقلیم های متفاوت این کشور باعث شده تا این صنایع تنوع بیشتری داشته باشد، در این میان شهرستان تربت جام نیز به نوبه خود یکی از شهر هایی به شمار می رود که صنایع دستی متنوع آن باعث شده که از جای جای سرزمین ایران و جهان طرفدار داشته باشد.

هنر های دستی و سنتی شهر تربت جام شامل موارد ذیل می باشد:
معرق، فرت بافی، دوخت های تزئینی و سنتی، گلیم بافی، ساخت ساز های سنتی، سفالگری

آشنایی با صنایع دستی تربت جام (معرق کاری:)

ایجاد نقش و نگار بر روی چوب با دقتی کامل اولین شاخص مهم در هنر معرق کاری می باشد، این هنر یکی از قدیمی ترین هنر هایی که از دیرباز در میان ایرانیان وجود داشته و هنوز هم افراد زیاد بواسطه این هنر و همچنین خلاقیتی که دارند، تابلو های بی نظیری می سازند و روز به روز بر قدمت این هنر افزوده می شود.
بسیاری از تابلو های معرق کاری توسط بانوانی که در مهمانشهر تربت جام ساکن هستند، ساخته می شود و این نشان دهنده استعداد و ذوق و سلیقه آنان می باشد که با پشتکار تمام به ساخت چنین تابلوهایی با ظرافت خاصی می پردازند. خرید صنایع دستی

فرت بافی:

فرت نام پارچه دست بافی است که از نخ پنبه تهیه می شود. فرت بافی در تربت جام ریشه چند صد ساله دارد که یکی از مشاغل خانگی بویژه برای زنان و ایجاد اشتغال برای آنان به شمار می رود.

می توان هنر فرت بافی را تلفیقی از هنر گلیم بافی و صنایع نساجی به حساب آورد. از روستاهای مهم تربت جام که از دیرباز در این هنر بیش از پیش می درخشد روستای زیبای بزد است که بعنوان یکی از مراکز مهم تولید محصولات فرت بافی شناخته می شود و قدمت هنر فرت بافی در روستای بزد به ۱۵۰ سال می رسد؛ اما متاسفانه این هنر در تربت جام بویژه روستای بزد به دلیل هزینه بالای مواد اولیه و درآمد کم و زحمت زیادی که دارد، کم کم رو به فراموشی است.

دوخت های تزئینی و سنتی:

به دوخت های تزئینی و سنتی هنر رودوزی یا روکاری و سوزن دوزی نیز می گویند و به هنری اطلاق می شود که هنرمند بواسطه تکنیک های خاص و همچنین دوخت های مخصوص بر روی پارچه های بدون نقش و حتی پارچه های نقش دار انجام می دهد و این کار نیازمند دقت و مهارت زیادی است و با قیمتی مناسب در اختیار همگان قرار می گیرد؛ ناگفته نماند که شهرستان تربت جام از این هنر بی نصیب نبوده و هنرمندان تربت جامی با ذوق و سلیقه خود و مهارت والایی که در این کار دارند به ایجاد اشتغال پرداخته اند.

آشنایی با صنایع دستی تربت جام (گلیم بافی:)

گلیم یکی از انواع فرشینه است و تار و پودی که در گلیم با فته می شود جنسش بیشتر از پشم و پنبه و حتی پشم و موی بز می باشد، این نخ های تار و پود بدین شکل بافته می شود که یکی در میان از زیر و روی یکدیگر می گذرند. تاریخچه این فرشینه به دوران اولیه بشر بر می گردد چرا که قدمت بافندگی در تاریخ تقریبا به شش هزار سال پیش از میلاد بر می گردد که نشان دهنده ریسندگی و تبدیل الیاف به نخ است.

نخستین نشانه های وجود پارچه در ایران تقریبا به چهر هزار سال پیش از میلاد بر می گردد. در تربت جام نیز این هنر از دیرباز در میان مردم با پشتکار فراوان وجود داشته است و بیشتر درنواحی مرزی این شهر یعنی صالح آباد و روستاهای آن مثل یکه توت و کلاته بزرگ د همت آباد به هنر گلیم بافی پرداخته اند.

ساخت ساز های سنتی:

یکی از ساز های سنتی دو تار است که یکی از مهم ترین و کهن ترین ابزار های موسیقی ایرانی محسوب می شود که قدمت چند هزار ساله دارد و از قدیم تا به امروز این ساز نسل به نسل گشته و همواره نواخته می شود و افراد زیادی را به خود مجذوب می کند، این ساز توسط هنرمندان تربت جامی ساخته میشود و همانگونه که قبلا بیان داشتیم اگر سازنده این ساز از مهارت والایی برخوردار باشد می تواند طی یک هفته آن را بسازد و در اختیار نوازنده و مشتری قرار دهد؛ در نتیجه این هنر نیز یکی از راه های اشتغال زایی و کسب درآمد به شمار می رود.

آشنایی با صنایع دستی تربت جام (سفالگری:)

همانگونه که بیان داشتیم بشر از خاک برای رفع نیاز های خود استفاده نمود و خاک اولین مواد لازم جهت ساخت سفال های مختلف می باشد و باگذشت زمان و پیشرفت و گسترش شهر ها و روستاها، هنر سفالگری نیز دستخوش تغییر و تحول و پیشرفت گردید اما امروزه توجه آنچنانی که باید به این هنر شود متاسفانه نشده و رو به فراموشی است. در میان خراسان تربت جام از جمله شهر هایی است که همواره از این هنر استفاده می کند و از آن جهت کسب درآمد نیز بهره می گیرد.

با توجه به گفته های اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت جام، متاسفانه بسیاری از صنایع دستی تربت جام به دست فراموشی سپرده شده و وظیفه ما این است که در موزه مردم شناسی به دنبال هویت آن باشیم.



:: بازدید از این مطلب : 35
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

 

مهاباد از شهرهای کردنشین آذربایجان غربی است. این شهر یکی از مقاصد گردشگری ایران به شمار می‌رود و برای بازدیدکنندگان جذابیت زیادی دارد. از مهم‌ترین جاذبه‌های این شهر می‌توان به دریاچه سد مهاباد، غار آبی سهولان و تالاب کانی برازان اشاره کرد. یکی از جذابیت‌های مهم سفر برای اغلی گردشگران خرید صنایع دستی و سوغاتی برای دیگران و یادگاری برای یادآوری سفرشان بوده است.

از اصلی‌ترین سوغاتی‌های مهاباد می توان به صنایع دستی آن اشاره کرد. صنایع دستی که روزگاری برای گذران زندگی از آن استفاده می‌شده و برخی از آن‌ها هنوز جزو امورات زندگی مردم است. در ادامه به مهم‌ترین صنایع دستی و سوغات مهاباد اشاره خواهیم کرد.

قالی بافی

قالی‌بافی از دیربار در مهاباد هنر مهمی بوده است. زنان و دختران در بیشتر ساعت‌های روز مشغول قالی‌بافی بودند. امروزه علاوه بر قالی بافی دستی، کارگاه‌های بسیاری در مهاباد وجود دارد که فرش‌های ماشینی تولید می‌کند. فرش‌های دست‌بافت و فرش‌های ماشینی مهاباد نقش‌ و نگارهای مشابه دارند. اغلب این نقشه‌ها شامل گل فرنگ، لچک ترنج و شاه عباس است. قالی‌های دست‌بافت مهاباد در گذشته توسط تجار به شهرهای مانند تبریز منتقل می‌شد.

 

منجوق دوزی

اگر به لباس محلی زنان کُرد دقت کرده باشید، حتما تزیینات زیبا و منحصر‌به‌فرد آن‌ها توجه شما را به خود جلب کرده است. تزیینات روی لباس‌ها هنر زنان کرد مهاباد است. زنان با کمک منجوق دوزی، سکه و ملیله دوزی لباس‌های خود را تزیین می‌کنند. این روز‌ها این هنر رو به فراموشی است اما هنوز لباس‌های قدیمی و تزیئن شده با دست هنرمند دست در تن زنان کرد بسیاری دیده می‌شود. منجوق دوزی از مهم‌ترین صنایع دستی مهاباد محسوب می‌شود.

 

تکه دوزی

به دوخت تکه‌های مختلف پارچه به یکدیگر تکه دوزی گفته می‌شود. محصول نهایی تکه دوزی معمولا رویه لحاف و روانداز است. زنان مهابادی با به‌هم دوختن پارچه‌های کوچک و بدون استفاده، محصولات زیبایی تولید می‌کنند. تکه دوزی‌ها بیشتر برای مصرف شخصی دوخته می‌شد. زنان از ترکیب تکه دوزی، سوزن دوزی و گلدوزی سنتی برای تزیین رختخواب، بقچه لباس، کیسه‌های مخصوص حمام و وسائل دیگری که مختص این منطقه است، استفاده می‌کنند. البته تکه دوزیرا می‌توان به عنوان روشی برای حجم دادن به پارچه‌ها هم در نظر گرفت و نقش‌های مختلفی را روی پارچه اصلی دوخت.

محصولات چرمی

در شهر مهاباد کارگاه‌هایی برای تولید برخی از مصنوعات چرمی، مانند چارق، کیف‌های زنانه و مردانه، یراق و زین اسب وجود دارند. امروزه به دلیل تولید کفش‌های متنوع و با مدل‌های فراوان، چارق‌ها محبوبیت سابق را ندارند و بیشتر مورد استفاده افراد غیر‌بومی قرار می‌گیرند. بنابراین محصولات چرمی هم می‌تواند از جمله صنایع دستی مهاباد به شمار بیاید.

 قلاب بافی

قلاب بافی از هنرهای قدیمی ایران محسوب نمی‌شود اما از چندین سال پیش این هنر وارد ایران شد و در میان زنان و دختران محبوبیت زیادی کسب کرد. قلاب‌بافی در مهاباد بیشتر از نیم‌قرن قدمت ندارد. اما با این هنر، زنان انواع روسری، شال‌گردن، شنل و شال درست می‌کنند. قلاب‌بافی به دلیل ظرافتی که دارد، بسیار مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. محصولات قلاب بافی را می‌توان به عنوان سوغاتی مهاباد نیز در نظر گرفت.

خراطی

مردم مهاباد، محصولات بسیار زیبایی از هنر خراطی تولید می‌کنند. از مهم‌ترین محصولات خراطی می‌توان به صفحه تخته نرد و مهره‌های آن، مهره‌های شطرنج، چوب لواش پزی، دوک نخ ریسی، چوب سیگار تزیینی، عصا و حتی مبل و میز اشاره کرد. اگر سفری به مهاباد داشتید، می‌توانید تخته نرد یا شطرنج را به عنوان سوغات این شهر تهیه کنید تا شما را سرگرم کرده و علاوه‌بر آن برای شما یادآور سفری خاطره‌انگیز باشد.

چاقو سازی

از دیگر صنایع دستی شهرستان مهاباد، می‌توان به چاقو سازی اشاره کرد. مردم مهاباد انواع چاقو‌های دستی و جیبی، کارد آشپزخانه و سلاخی می‌سازند و برای ساخت آنها از فنر‌های کهنه اتومبیل‌های استفاده می‌کنند. بیشتر آنها جنبه مصرفی دارد و برخی نیز به صورت سفارشی و تزیئنی تلقی کرد.

سوغاتی مهاباد

از آنجایی که برای ساخت صنایع دستی به‌صرف وقت و دقت زیادی نیاز است، طبیعتا ارزش و قیمت این اقلام بسیار بالا می‌باشد. برخی از صنایع دستی مانند قالی امکان خرید به عنوان سوغاتی وجود ندارد. برخی نیز می‌خواهند با هزینه کمتر یادگاری از سفر برای دوستان خود خریداری کنند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین سوغات مهاباد اشاره می‌کنیم که به هزینه معقول می‌توانید تهیه کنید.

سجوق

سجوق یک نوع شیرینی محلی مهاباد است. این شیرینی با نشاسته، شیره انگور و گلاب تهیه می‌شود و برای تزیین آن از مغز گردو استفاده می‌کنند. مردم مهاباد از این نوع شیرینی در انواع مراسم و جشن‌ها به ویژه عروس‌های خود استفاده می‌کنند.سجوق را می‌توانید از قنادی‌های محلی مهاباد تهیه کنید.

 نقل

همه ما نقل را به عنوان سوغات معروف آذربایجان غربی و البته ارومیه میشناسیم. اما نقل در تمام استان آذربایجان غربی تولید و استفاده می‌شود. نقل‌های مهاباد طعم‌ها متنوعی دارد از مهم‌ترین طعم‌ها عبارت است از هل، گلاب، دارچین و زعفران. نقل‌های مهاباد نیز به مانند اغلب نقل‌های استان آذربایجان غربی مغزدار هستند.

حلوای هویج و گردو

حلوای هویج و گردو از دیگر سوغاتی‌های مهم و محبوب استان آذربایجان غربی است که در مهاباد نیز یافت می‌شود. مردم مهاباد، حلوای هویج و گردو را اغلب در شب یلدا درست می‌کنند. این حلوا از شیره انگور، آرد، هویج و گردو تهیه شده و می‌توانید آن را از قنادی‌های محلی مهاباد تهیه کنید.

جمع بندی

مهاباد شهرستان بسیار زیبایی است که ارزش حداقل یکبار سفر کردن را دارد. صنایع دستی شهرستان مهاباد را می‌توان به عنوان سوغاتی این شهر تهیه کرد. از جمله این مصنوعات می‌توان به قالی، لباس‌های سنتی، محصولات خراطی و غیره اشاره کرد. از خوراکی‌های شهرستان نیز می‌توان به عنوان سوغات ارزان‌قیمت مهاباد نام برد.



:: بازدید از این مطلب : 42
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی
صنایع دستی اراک، موضوع مورد بحث در این بخش است. صنایع دستی شهر اراک هم مانند دیگر شهرها و استان های کشور بسیار قدمت دارد و متنوع است و این ویژگی ها در شهرهای ایران نشان از تمدن و فرهنگ غنی ایران دارد که هر کدام از آن ها شهرت جهانی دارد.

هنگام خرید صنایع دستی پی می بریم استان مرکزی که مهد پرورش هنرهایی است که نشانگر فرهنگ غنی مردم این منطقه بوده و به واسطه آن تبلور عینی فرهنگ اصیل ، بومی، مردمی و معنوی کشورمان است همواره معرف خصوصیات بارز و شاخص هنر و تمدن این مرز و بوم چه در داخل و چه در خارج از کشور بوده است. امروزه نیز در این استان هنرمندان و صنعتگرانی وجود دارند که همچون گذشتگان خود بی ادعا در پی تعالی هنر خویش اند.از گذشته های دور استان مرکزی به عنوان یکی از مراکز صنعتی و قطب های مهم در صنایع دستی به همگان شناسانده شده است.

صنایع دستی کشورمان را می توان از جهات مختلف طبقه بندی کرد ولی از آنجا که روش و تکنیک تولید فرآرده های دستی یکی از مهمترین وجوه تمایز این صنعت می باشد، لذا در اینجا طبقه بندی عمدتاً بر مبنای روش و تکنیک ساخت اینگونه محصولات بعمل آمده است:

فرش دستبافت

فرش دستبافت استان مرکزی با نام تجاری فرش ساروق در جهان شهره است. کمتر موزه ای است که مزین به آثار هنرمندان و صنعتگران فرشباف استان نباشد، گلیم استان به خصوص گلیم ساوه از دوران صفوی با سابقه درخشان تولید شده و در حال حاضر گلیم گل برجسته استان در کشور پرآوازه می باشد. مسگری نیز در اراک و تفرش سابقه ای دیرینه دارد. از دیگر رشته های صنایع دستی در استان که قابلیت ها و زمینه های رشد و فعالیت زیادی دارند می توان از طراحی و نقشه کشی فرش، رفوگری، رنگرزی سنتی، جاجیم بافی، هنرهای چوبی شامل: منبت و کنده کاری روی چوب، معرق و محرق، پیکر تراشی، نازک کاری چوب، مشبک، ساخت سازهای سنتی و خراطی، صنایع فلزی شامل: قلمزنی روی مس، مسگری، سفیدگری، چلنگری، علامت سازی و دیر رشته ها: آینه کاری، گچبری سنتی، سوزن دوزی و رشته های وابسته به آن، گیوه بافی و گیوه دوزی، البسه محلی، سرامیک سفالگری و مجسمه سازی، صنایع دستی تکمیلی و تلفیقی، بامبو بافی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، تذهیب و نگارگری، بافتنی های سنتی، عروسک های محلی و … که بالغ بر ۶۶ رشته می باشد نام برد.

گیوه بافی

یکی دیگر از صنایع دستی اراک را می توان گیوه سنجان نام برد. روستای سنجان در دامنه کوهی به نام قصبه قرار گرفته که باغ های گردوی زیادی دارد و به گیوه هایش معروف شده است. همان طور که می دانید گیوه نوعی پاپوش اصیل ایرانی ست که در فصل های گرم سال به جهت خنک نگه داشتن دما و عرق نکردن پا در بین برخی اقوام و مردم استفاده می شود. خوب است بدانید که این هنر و صنعت زیبا از دوره قاجاریه در شهر اراک وجود داشته و همچنان به حیات خود ادامه می دهد.

تفرشی دوزی اراک

یکی دیگر از صنایع دستی اراک تفرشی دوزی است که نوعی رودوزی بر روی پارچه است. این هنر را درویشی دوزی هم می گویند. این نوع رودوزی در حاشیه ی پارچه انجام میشود بصورت یک حاشیه ی پهن که شباهت بسیاری با چشمه دوزی نیز دارد. برای تفرشی دوزی بر روی پارچه کاغذی با طرح مورد نظر را دوخت می کنند سپس بر روی طرح بخیه می زنند و در نهایت کاغذ را برداشته و طرحی زیبا در حاشیه پارچه ایجاد می شود. تفرشی دوزی در حال حاضر رونق چندانی ندارد ولی می توان زنان هنرمندی را در بخش هایی از اراک یافت که به این هنر مشغول هستند.

مسگری اراک

مسگری از هنرهای قدیمی در استان مرکزی است. اگر سری به بازارهای قدیمی در شهر اراک بزنید صدای چکشی که مسگران می زنند را خواهید شنید و این صداها حاکی از این است که هنوز این هنر قدیمی پابرجاست. از مس برای ساخت وسایل گوناگونی مصرفی را استفاده می کنند مانند ظروفی که در آن غذا طبخ می شود که خواص زیادی را به غذا می دهد و از این رو شما می توانید به فروشگاه های مسگری اراک سری بزنید و بعنوان سوغات از هر کدام از این اشیا برای اقوام خود تهیه کنید.

سفال ساوه

سفال از دیگر رشته های اولویت دار استان است، سبقه سفال سلطان آباد و سفال ساوه ریشه در عمق تاریخ دارد و برگی از تاریخ سفال ایران را ورق زده است. البته بغیر از این، یک سری سفال های محلی داریم، برای مثال در یکی از روستاهای خمین به نام برجک، به صورت خیلی ابتدایی نسبت به تهیه سفال اهتمام دارند و از صفر تا ۱۰۰ این کار هم توسط بانوان انجام می شود.

تذهیب

تذهیب سیر و سلوکی است عاشقانه، پرواز ذهن پرگشوده ای است با توسن قلم که ره بر افلاک می برد. هنر تذهیب هنری کاملاً ایرانی است و نقوش سنتی به کار رفته در آن شامل: ابر، اسلیمی، ختایی، گره، کتیبه، شمسه، واگیره و رنگها در آن نقش اساسی را ایفا می کند.

این هنر هم اکنون در بسیاری از شهرهای استان مرکزی و مشخصاً در اراک در حال ترقی چشم گیری است و هنرمندان فعال دراین رشته اکثراً شاگردان استادان بنام ایرانی می باشد.

تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی

جواهرات به علت زیبایی، نوع ساخت، ارزش ذاتی و غیره قرنهاست که مورد توجه مردم عادی و پادشاهان بوده است. فلزات و سنگهای قیمتی از زمانهای دور توسط بشر به شکل تزئینی و هنری در آمده است تا برای زیور شخصی حیثیت اجتماعی و ... بکار برده شود.

تجارت سنگهای گرانبها ، سومین رشته سودآور اقتصادی در جهان است و حجم مبادلات تجاری آن بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار در سال است که سهم ایران به رغم وجود کانی های قیمتی و نیمه قیمتی در بعضی از استان های کشور بسیار ناچیز است.با توجه به اینکه بازارهای کنونی دنیا تشنه سنگها و طرحهای غنی و هنری ایران در رشته تراش سنگهای قیمتی است، بی شک با ورود این سنگ ها و طرحها بازار بسیار پر رونقی خواهد داشت. این رشته در استان مرکزی با توجه به وجود معادن سنگ، زمینه بسیار متعددی را داراست. با توجه به آموزشهایی که سازمان صنایع دستی استان در زمینه تراش سنگهای قیمتی در سطح استان به انجام رسانیده است، این رشته در حال پیشرفت و ترقی است.

آثار چوبی

آثار چوبی از دیگر صنایع دستی استان است که سبقه تاریخی داشته و در امامزاده ها و بناهای تاریخی، آثار چوبی، گره چین، منبت به صورت ظریف، اورسی، در و پنجره های ورودی می توان آثاری از این هنر را دید.

علاوه بر رشته هایی که عنوان شد، خوشنویسی و رودوزی های سنتی بخش های دیگر از رشته هایی بوده که در استان فعال هستند و زیرمجموعه سراجی سنتی و آثار چرمی را هم می توان از آثار صنایع دستی استان برشمرد.

معمولا در هر شهر و دیاری، مکانی برای نمایش آثار تولید شده بدست هنرمندان آن شهر در نظر گرفته می شود. در استان مرکزی و شهر اراک هم یکی از بناهای قدیمی شهر بعنوان موزه صنایع دستی در نظر گرفته شده که می توان آثار هنرمندان استان را در آن به نظاره نشست.

موزه صنایع دستی

موزه صنایع دستی استان مرکزی جهت نمایش آثار منحصربفرد صنایع درستی معاصر هنرمندان، با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در سال ۱۳۸۳ در منزل تاریخی حسن پور افتتاح گردید. منزل حسن پور در بافت تاریخی بازار اراک و در مرحله چهارسوق آن به فاصله ۵ متری از راسته بازار واقع شده است بطوری که از منزل مذکور می توان به قدیمی ترین مدرسه یعنی سپهداری ، قدیمی ترین حمام بنام چهار سوق و قدیمی ترین بانک «بانک شاهی» دسترسی پیدا کرد. این بنا در سال ۱۲۹۴ ه‍ . ش در دوره احمدشاه قاجار ساخته شده است و د سال ۱۳۷۴ ه‍ . ش توسط سازمان میراث فرهنگی از وراث مرحوم حسن پور خریداری و مرمت شده است. این بنای قدیمی و زیبا دارای دو قسمت شبستان و اعیان نشین می باشد، سراسر قسمت اعیان نشین از طریق گذرگاهها و درها به هم ارتباط دارند بدین جهت مکانی مناسب جهت ارایه آثار هنری می باشد، در این موضوع آثار برجسته هنرمندان استان در رشته های منبت و کنده کاری روی چوب، مسگری، فرش، گلیم های ساده و گل نقش برجسته، جاجیم بافی، آینه کاری، قلم زنی مس، نگارگری و تذهیب، پیکر تراشی و مجسمه سازی، مشبک چوب، البسه محلی، پاپوش های سنتی، سفال و سرامیک، ملیله نقره، ساخت سازهای سنتی و … به نمایش گذاشته شده است.

 

بازارچه صنایع دستی محلات

بازارچه صنایع دستی محلات با زیربنای ۵۰۰ مترمربع در محل خانه تاریخی این شهرستان به منظور عرضه تولیدات صنایع دستی و مرکز آموزش هنرمندان درسال۹۱ راه اندازی شده است.با افتتاح بازارچه صنایع دستی محلات برای پنج نفر در رشته های تذهیب، معرق، قلمزنی، دست بافته های سنتی و منبت شغل ایجاد شده است.برای تجهیز کارگاه صنایع دستی مبلغ ۱۷۰ میلیون ریال توسط اداره کل میراث فرهنگی و برای آماده سازی بنا دو میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است.هدف از راه اندازی این بازارچه را توسعه و عرضه صنایع دستی به منظور افزایش میزان فروش این تولیدات و حمایت از هنرمندان صنایع دستی در این شهرستان می باشد.

بازارچه صنایع دستی ساوه ، اراک و دلیجان

برای احداث هر کدام از این بازارچه ها و تامین زیرساخت های لازم و خدمات شهری، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و مابقی آن با تخصیص اعتبارات استانی تامین شده است.غرفه های این بازارچه در متراژ ۱۲ مترمربعی در ورودی شهر ساوه ، دلیجان واراک در مسیر تردد گردشگران و مسافران ایجاد شده است.معرق، تولیدات چوبی و صنایع وابسته، سفالگری، پیکرتراشی، قلمزنی، گچبری و چندین صنعت دستی دیگر از جمله خلاقیت هنرمندان صنایع دستی است و با بهره برداری از این بازارچه ۹۰هنرمند در آن فعالیت کرده و تولیدات خود را عرضه می کنند.احیای تولیدات صنایع دستی وتقویت حوزه بازرگانی و بازاریابی برای تولیدات در حوزه صنایع دستی از دیگر اهداف احداث این بازارچه است.



:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 1 دی 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

چه هدیه ای موجب خوشحالی یک خانم میشود ؟

یک هدیه نشانگر اهمیت فرد مقابل برای شماست پس هنگامی که مراسم مهمی مانند سالگرد ازدواج،تولدویا جشن فارق التحصیلی در راه است دقت لازم را بکار ببرید.ابتدا توان مالی خود را بسنجید و با توجه به آن گزینه های خود را بررسی کنید.

گزینه های مورد نظر شما برای کادو دادن به یک زن احتمالا زیورآلات ،کفش ،گل یا کتاب باشد .شما به شرطی میتوانید به خانم ها لباس هدیه دهید که سایز آنها را بدانید. اگر سایز لباس انها را نمیدانید توصیه میشود از لباس کادو دادن بپرهیزید چرا که یک لباس کوچک یا خیلی بزرگ اصلا مناسب نمیباشد.

شاید زیور آلات الویت انتخاب شما نباشد.اما بدانید که هدیه دادن زیور آلات نشانه عشق شما و یک احساس پاک و قشنگ به یک زن میباشد.اما همیشه نباید یک چیز بزرگ یا خیلی خاص به خانم ها هدیه دهید.گاهی زنها با یک هدیه کوچک و ساده نیز خوشحال میشوند. هدایای سازمانی

مناسب ترین هدیه برای خانم ها چیست؟

در صورتی که بودجه شما برای خرید هدیه زیاد است و وقت کافی را در اختیار دارید بهتر است بدانید که اکثر خانم ها هدیه مورد علاقه شان طلاست،ولی برای خرید هدیه سلیقه طرف مقابل را در انتخاب طلا در نظر بگیرید. مثلا زیور آلاتی که مورد علاقه آنها است و بیشتر از آن استفاده میکنند یکی از گزینه هایی است که شما میتوانید برای خرید هدیه از آن کمک بگیرید.

توجه کنید که همسرتان از چه نوع طلایی استفاده میکند،طلای سفید یا زرد؟ آیا در طلاهای مورد استفاده شان نگین های زیادی بکار رفته است؟یا چه طرح هایی دارند؟

سپس شما میتوانید با استفاده از این اطلاعات بدست آمده از میان انواع گوناگون زیور آلات مثل گردنبند ،گوشواره،دستبند و... یکی را برای هدیه انتخاب کنید. طلا یکی از فلزات ارزشمند و گرانبهایی است که به دلیل رنگ زیبا و ویژگی های منحصر به فرد مورد توجه همگان به ویژه خانم ها بوده است.

طلا یکی از زیور آلات گرانبهایی است که همیشه خانم هارا به سمت خود جذب میکند. امروزه طلا به صورت سنتی وارد بازار نمیشود و طراحان طلا به دنبال خلق زیورآلاتی با طرح هایی جدید و جذاب اند که بیشتر ،مشتریان خود را جذب میکند.

همیشه گرانترین بهترین نیست

گاهی اوقات خانم ها با یک هدیه ساده و با قیمت مناسب نیز خوشحال میشوند و شما میتوانید عشق و علاقه خود را به او نشان دهید .مثلا هدیه دادن یک زنجیر طلای ظریف یا گردنبند های قیروزه نیز اگر چه قیمت زیادی ندارند اما ارزش بالایی دارند.

یکی از گزینه های دیگر خرید هدیه برای خانمی که بدنبال هدیه های گرانبها و پر زرق و برق نیست گردنبند نقره است که سادگی و ظرافت و زیبایی در آن باهم آمیخته شده است .

نقره در کنار یاقوت و فیروزه جلوه بی نظیری پیدا میکند و میتواند هدیه ای مناسب و زیبا باشد شما جهت خرید چنین هدیه هایی میتوانید طرحهای مختلفی از آنها را در فروشگاههای اینترنتی مشاهده کنید و گزینه مورد علاقه تان را خریداری کنید .

بدلیجات مدرن هدیه های فوق العاده برای خانم ها

در دنیای امروز بسیاری از خانمها طرفدار زیورآلات بدلی هستند زیور آلاتی که اگرچه خیلی از ما فکر میکنیم میتوانیم هزینه ی کمی را برای خرید آنها صرف کنیم اما اینطور نیست و قیمتهای کمی هم ندارند .

امروزه برند های معتبری به طراحی زیورآلات بدلی میپردازند و در ساختار آنها از سنگهای مصنوعی استفاده میکنند و زیبایی بسیاری را به آن میبخشند .

انتخاب و تزیین یک هدیه ی مناسب برای خانم ها

بسیاری از دختران امروزی طرفدار گوشواره هایی هستند که طرح سنتی با مدرن در آنها تلفیق شده است مثلا گوشواره هایی که در آن از منگوله های قدیمی استفاده شده یا گوشواره شیشه ای که طرح ترمه دارد میتواند هدیه های مناسبی باشند.

اگر زیور آلات را به عنوان هدیه انتخاب کردید باید برای آن بسته بندی و جعبه ی کادویی ارزشمند و خلاقانه ای هم در نظر بگیرید . چرا که جعبه کادوی ارزشمند و زیبا میتواند نشان دهنده ی هدیه زیبا و ارزشمندی نیز باشد.

برای تزئین جعبه کادویی خود میتوانید از گلهای مختلف با رنگ و بوی متفاوت استفاده کنید .

مثلا برای تنوع میتوانید بجای گل رز از گلهایی مثل سوسن و زنبق استفاده کنید .

تزئین زیبای کادو میتواند به مراتب آن را ارزشمند تر جلوه دهد.

هدایای پیشنهادی به خانم ها

گزینه های زیر بهترین پیشنهادهای سایت نمناک برای شما هستند.

هدیه نقدی

اگر وقت کافی برای خرید آنچه می خواهید ندارید و یا نمی دانید چه هدیه ای مناسب خانم هاست ، یکی از ساده ترین انواع هدیه برای هر فرد در هر مناسبتی پول نقد یا یک سکه طلا است شما می توانید پول نقد را به صورت یک کارت هدیه بانکی بگیرید که زیباتر باشد.

لوازم منزل

برخی خانم ها به وسایل خانه علاقمند هستند و همیشه به آنها نیاز دارند پس اگر با علایق فردی که می خواهید به او هدیه بدهید آشنا هستید اشیا دکوری ساده تا وسایل بزرگ برقی آشپزخانه و جا شمعی، ظروف تزیینی و مجسمه می تواند هدیه مناسبی باشد. ظروف آشپزخانه و پذیرایی هم گزینه مناسبی است.

هدیه هایی که برای خانم ها مناسب است

عطر

خانم ها همیشه از خوشبو شدن و عطر خریدن لذت می برند و برخی از آنها عطر باز هستند مارک های خوب و جنس اصل را می شناسند پس عطر های تقلبی نخرید و کمی وقت بگذارید و برای همسرتان بهترین را بخرید.

زمان خرید عطر توجه کنید که همسرتان به بو های خنک علاقه مند است یا گرم، عطر های تلخ را بیشتر می پسندد یا شیرین و بر این اساس برای او عطر بخرید.

لباس و کفش

اگر سایز و سلیقه خانمی را که می خواهید به او هدیه بدهید را بدانید خرید لباس و کفش می تواند بسیار مناسب است. شال و روسری هم گزینه مناسب دیگری است که در مناسبت های کوچک بهتر است آن را تهیه کنید.

عینک آفتابی

خریدن عینک آفتابی برای خانم ها در اصل زدن یک تیر با چند نشان است زیرا این هدیه جنبه مد و زیبایی و سلامتی را با هم دارد. اما باید مراقب باشید که حتماً عینک آفتابی استاندارد و اصل بخرید.

دادن بهترین هدیه به خانم ها

کیف

کیف ها ازلوازم مورد علاقه و مورد نیازخانم ها هستند و تنوع زیادی مانند انواع کوله پشتی یا کیف دستی و کیف پولدارند . با توجه به سبک پوشش و تیپ همسر یا مادر یا دوستتان برای او کیف مورد نظر را بخرید.

بلیت کنسرت

برای شاد کردن همسرتان می توانید او را به کنسرت خواننده مورد علاقه اش ببرید زیرا این بهترین هدیه برای او خواهد بود.

سفر

چیزی که خیلی بیشتر از خریدن هدیه همسر شما را شاد کند رفتن به یک سفر دو نفره در تاریخ تولدش و ساختن یک خاطره شیرین برای اوست.

مناسب ترین هدایا برای خانم ها

وسایل الکترونیکی

یکی از بهترین گزینه های هدیه دادن به خانم هایی که به تکنولوژی علاقه دارند ، کامپیوتر و یا تبلت ، گوشی موبایل جدید یا تعویض سیستم کامپیوتریاست.

ساعت

برخی از خانم ها استفاده از ساعت را دو ست دارند پس برای یک موقعیت خاص یک ساعت جدید یا مارک و با کیفیت برای او بخرید و خوشحالش کنید.

لوازم آرایش

از بهترین گزینه های خرید برای هر خانمی لوازم آرایش است . اگر خانم شما اهل آرایش است می توانید یک ست کامل از یک مارک خوب برایش بخرید و ببینید چقدر خوشحال می شود.

به خانم ها چه هدیه ای بدهیم؟

کتاب

کتاب یکی از هدایای مناسب برای خانم های کتاب خوان است و می تواند آنها را بیش از هر پچیز خوشحال کند . پس اگر سلیقه او را می دانید بر طبق آن یک کتاب جدید برایش بخرید.

عروسک فانتزی

خیلی از خانم ها هنوز کودک درونشان زنده و فعال است اگر برای این خانم یک عروسک فانتزی و ناز بخرید او بسیار خوشحال می شود.

گل و شکلات

یک جعبه پر از شکلات های مختلف برای خانم هایی که اهل شیرینی خوردن هستند هیجان انگیز و خوشحال کننده است.



:: بازدید از این مطلب : 33
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 29 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

احتمالا شما هم تا حرف از سوغات و صنایع دستی لاهیجان به میان می‌آید، هوس آن کلوچه‌های نرم و شیرین به سرتان می‌زند! اگر به این شهر سفر کرده باشید، علاوه بر عطر خوش کلوچه‌های تازه، از بوی زمین‌های سرسبز چای نیز سرمست شده‌اید. زمین‌هایی به وسعت دریا و قشنگیِ بهشت موعود! جاییکه سال‌های سال است، محل کار و تلاشِ مردان و زنان این منطقه محسوب می‌شود.

تاریخ نشان می‌دهد؛ مردمان سخت‌کوش شمال هر چه نیاز داشتند را خودشان تهیه می‌کردند. مردمان محلی این خطه‌ی سرسبز همگی تولیدکننده بودند و هم‌اکنون نیز کمتر کسی را در این شهرها پیدا می‌کنید که مصرف‌کننده‌ی صرف باشند. مردمان لاهیجان نیز مانند دیگر شهرهای شمالی از گیاهان خودروی اطراف تالاب‌ها برای ساخت لوازم زندگی خود بهره جسته‌اند. آن‌ها از حصیر برای درست کردن کلاه آفتابی، ظرف میوه، زیرانداز، زنبیل و… استفاده می‌کردند و به مرور زمان زیباییِ حصیرها موردتوجه مسافران و گردشگران قرار گرفت.

در سفر به لاهیجان خرید صنایع دستی بهترین قسمت سفر خواهد بود.

در حال حاضر انواع این وسایل حصیری زیبا را می‌توانید از سوغاتی‌فروشی‌های لاهیجان خریداری کنید. همچنین اگر در یک روز آفتابی قصد رفتن به لب دریا را داشتید، یکی از این کلاه‌های حصیری می‌تواند ناجی پوستتان در برابر آفتاب باشد. زنبیل‌های بی‌نظیر و زیبای حصیری نیز به عنوان سوغات لاهیجان، حرف ندارد!

بامبوبافی

شاید در همه‌ی شهرهای شمالی، محصولات بامبوبافی را پیدا کنید. اما مهد تولید لوازم بامبویی، روستای لیالستان لاهیجان است. جایی که مردان و زنان محلی از نوعی نِی برای ساخت سبدها و ظروف ظریف و بسیار زیبا استفاده می‌کنند. اگر به این شهر سرسبز و جذاب سفر کردید، حتما یکی از این دست‌سازه‌های زیبا را خریداری کنید. به این ترتیب یک سازه‌ی هنریِ اصیل خواهید داشت و به تقویت اقتصاد محلی نیز کمک خواهید کرد.

لوازم چوبی

چوب و درخت، نعماتی هستند که پروردگار متعال بی‌دریغ در شمال ایران گسترده است. جنگل‌های متراکم و درختان چند صد ساله‌ی لاهیجان نیز از موهبت‌های پروردگار در این شهر هستند. از آن جایی که چوب‌های مرغوبی در این منطقه یافت می‌شود، بسیاری از بومیان در صنعت چوب مشغول به کار شده‌اند. همچنین هنرمندان منطقه از قطعات کوچک چوب لوازم آشپزخانه مثل قاشق چوبی و ظروف میوه تهیه می‌کنند. این صنایع دستی لاهیجان عطر چوب و جنگل را به خانه شما خواهد آورد!

 

ما ایرانی‌ها در هر کجای این جهان که باشیم، دلمان پر می‌کشد برای یک فنجان چای. این نوشیدنی جذاب همانند نوشدارویی برای رفع خستگی عمل می‌کند و سرزندگی را به ما بر می‌گرداند. چای اصیل ایرانی یا همان چای لاهیجان، بدون هیچ گونه مواد شیمیایی و کاملا طبیعی کشت می‌شود. چراکه آب‌و‌هوای این شهر بسیار مناسب کشت چای است.

آوازه این نوشیدنی شگفت‌انگیز به آن طرف آب‌ها هم رسیده و مشتریان خارجی برای خرید چای لاهیجان صف می‌کشند! پس شما هم در سفر به این شهر فرصت را غنیمت شمرید و چای اصیل به خانه ببرید. یادتان باشد که این چای بدون رنگ و اسانس تولید می‌شود و زمان دم کشیدن آن طولانی‌تر خواهد بود. اما این نوشیدنی داغ با کلوچه‌ی لاهیجان بیشتر از هر چیز دیگری می‌چسبد. حتما امتحان کنید!

انواع چای لاهیجان

چای ممتاز ایرانی: چای ممتاز ایرانی کاملا طبیعی و به صورت خالص در بازار داخل و خارج از کشور ارائه می‌شود. طعم این چای اصیل را می‌توانید در شهرهای شمالی کشور مثل لاهیجان که مهد چای ایرانی است، بچشید. این نوشیدنی عطر بی‌نظیری دارد و از سر گل بوته‌های چای چیده می‌شود. در هنگام خرید دقت کنید که این چای پیچی شکل است و عطری مست‌کننده دارد!

چای قلمی ایرانی: این چای از ساقه و برگ بوته‌ها چیده می‌شود و در صورتی که بیش از ۱۰ دقیقه دم بکشد، نوشیدنیِ بسیار خوش عطر و طعمی می‌شود.

چای سبز ایرانی: این نوع چای نیز همانند چای ممتاز، بسیار باکیفیت و پرطرفدار است. چای سبز ایرانی علاوه بر مرغوبیت، بر کاهش وزن و سلامتی نیز اثرگذار خواهد بود. تفاوت چای سبز و ممتاز در این است که برگ‌های چای سبز تخمیر نمی‌شوند و بلافاصله پس از برداشت خشک خواهند شد. به همین علت خواص مفید برگ چای بهتر در آن ذخیره می‌شود.

این صغری کبری چیدن‌ها برای این بود که یک وقت فرصت خرید چای اصل ایرانی را در سفر به لاهیجان از دست ندهید!

کلوچه لاهیجان

اگر شما هم عاشق شیرینی‌جات و عطر خوش کلوچه هستید، به خوب جایی آمده‌اید. یک لاهیجان است و یک دنیا کلوچه‌ی خوشمزه! در این شهر انواع و اقسام کلوچه و کوکی‌‌های خوشمزه منتظر شما هستند و یک بسته از آن‌ها می‌تواند سوغات بسیار جذابی برای عزیزانتان باشد. جالب است بدانید که کلوچه برای اولین بار توسط ایرانی‌ها پخته شده و بیش از ۲ هزار سال قدمت دارد. در قدم به قدم این شهر نام تولیدکنندگان مشهور کلوچه‌ مثل نوشین، نادی، نادری و پیمان به چشم می‌خورد. اغلب این کوکی‌ها و کلوچه‌ها را می‌توانید پیش از خرید تست کنید و هر کدام از آن‌ها که باب میل‌تان بود، به عنوان سوغاتی لاهیجان با خود به خانه ببرید.

سایر سوغاتی‌های لاهیجان

قصه‌ی سوغاتی لاهیجان به همین موارد محدود نمی‌شود. چراکه این شهر قدیمی هزاران خوراکی خوشمزه گیلانی را در بازار جذاب و سرزنده‌اش جای داده است. از انواع زیتون گرفته تا مربا و ترشیجات ارگانیک، سبزیجات محلی، مرکبات، انواع ماهی دریای خزر و برنج اصیل گیلانی در بازارهای لاهیجان به وفور پیدا می‌شود. نان‌های محلی لاهیجان نیز از دیگر سوغاتی‌های این شهر هستند که توسط زنان محلی در جاهای دیدنی این شهر پخته می‌شوند. مثلا اگر به بام سبز بروید، می‌توانید نان داغ خلفه را از دست زنان روستایی بگیرید و نوش جان کنید!

از دیگر سوغات و صنایع دستی لاهیجان می‌توان به ابریشم و نوغانداری اشاره کرد که از سال‌های دور تا کنون توسط مردم محلی این خطه تولید می‌شود.

در این نوشتار سری به دنیای جذاب سوغات و صنایع دستی لاهیجان زدیم و با هم از حصیربافی و چای ایرانی صحبت کردیم. اگر گذرتان به لاهیجانِ زیبا افتاد، از این دست‌سازه‌های زیبا و خوراکی‌های خوشمزه شمالی غافل نشوید. سایت اتاقک نیز برای پیدا کردن جایی برای ماندن کمک‌تان می‌کند تا بی‌دغدغه و با طیب خاطر اقامت کنید. سفرتان خوش!

 



:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

صنايع دستی به عنوان بخشي از ميراث فرهنگي و نمادي از نوع زندگي فرهنگي يك جامعه، همواره مورد توجه مي باشد. به علت ويژگي زندگي سنتي در بسياري از نقاط كردستان و عدم استيلاي بخش صنعتي، هنوز صنايع دستی کردستان از لحاظ كيفيت و گستردگي در سطح كشور مطرح مي باشد، به گونه اي كه فرش و گليم كردستان به همراه محصولات ظريفه مانند شطرنج شهرت جهاني پيدا كرده است.

 

صنايع دستی استان كردستان عبارتند از: نازك كاري چوب، دست بافي، خراطي، ساخت زينت آلات محلي، سوزن دوزي و روكاري، سفال سازي، حصيربافي، گيوه دوزي، نمدمالي و ساخت محصولات چرمي.

 

دستبافي شامل سجاده، موج، شال، جاجيم، گليم، گليمچه و پارچه لباسي است كه در بيشتر نقاط شهري و روستايي كردستان تهيه مي شود. زينت آلات شامل انواع دستبند، گردن بند، سينه ريز، النگو، سربند، انگشتري و گوشواره است. نازك كاري با چوب شامل قوطي سيگار، شيريني خوري، كيف زنانه، سيني، بشقاب، آجيل خوري و... مي باشد.

 

صنایع دستی کردها : قالی و گليم

استفاده از رنگ هاي گياهي، تركيب نقش و اصالت طرح، موجب برتري كيفيت صنایع دستی استان كردستان شده است. شهر سنندج و بيجار مهم ترين مركز توليد گليم و قالي مي باشد. شهرت جهاني فرش سنندج و اعتبار آن در ميان بازارهاي جهاني سبب شده است كه در دائرةالمعارف بريتانيا كه از معتبرترين دائرة المعارف هاي دنياست، واژه « سنه» را كه كردي سنندج است به نوعي قالي معروف ترجمه كرده اند.

محصولات نازك كاري كردستان

كردستان مهم ترين استان كشور و از مهم ترین توليدات صنایع دستی اش نازك كاری است. هنر نازك كاري تركيب قطعات بسيار كوچك از انواع چوب هاي پرداخت شده طبيعي مي باشد كه با ظرافت خاص در كنار هم قرار گرفته و موجب به وجود آمدن قطعات بسيار ظريف چوبي همانند قلمدان و ساير محصولات مي گردد. علاوه بر نازك كاري، اروسي سازي، منبت و معرق سنندج نيز از شهرت و اعتبار برخوردار است. خرید صنایع دستی

 

جولايي ( نساجي سنتي )

كارگاه هاي توليد پارچه لباس كردي مردانه به جولايي معروف است. اين پارچه ها ده سانتيمتر عرض و در حدود بيست و يك متر طول دارند. محصولاتي همانند جاجيم يا رختخواب پيچ و جانمازها هم حاصل كار جولاها مي باشد كه به صورت سنتي تهيه و به بازار عرضه مي گردد.

 

كلاش

از دیگر صنایع دستی در مناطق كردنشين نوعی گيوه به نام كلاش توليد می شود كه هماهنگی جالبي با لباس كردي دارد. رويه اين كفش از نخ پنبه ای بافته شده و زيره آن از پارچه ی فشرده شده ساخته شده است، به همين دليل كفشی بسيار سبك، نرم، قابل انعطاف و متناسب با محيط كوهستانی است. توليد كلاش در اصل مختص به اورامان بوده ولی اكنون در تمام شهرهای كردستان توليد می شود.

 

ساخت ابزار و آلات موسيقی

پيشرفت ساخت صنايع دستی چوبی به علت وجود چوب درختان جنگلی مرغوب و استعداد فراوان در زمينه تعليم و يادگيري موسيقی موجب شده استان كردستان به يكی از مناطق عرضه وسايل موسيقی، به ويژه موسيقی سنتی تبديل شود كه نمونه آن ساخت دف، ديوان، تار، سه تار، ويولن، قانون و سنتور مي باشد.

 

ساير صنايع دستی استان عبارتند از: زرگری سنتی، سفالگری، ساخت مصنوعات چرمی، كارددوزی و خراطی.

 



:: بازدید از این مطلب : 55
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 28 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

تبلیغات مد هرکدام سبک و فضای تولید و مصرف خود را دارد، که از آن میان می توان روابط درونی میان کلمات و تصاویر را نام برد. با این حال تغییرات اجتماعی و فناوری در پوشاک و خرده فروشی، و تأثیر طبقه، جنسیت، و سیاست های نژادی را نیز باید در نظر گرفت. شکل های ابتدایی ترویج مد که در قرن هجدهم میلادی ظهور کرد، برای مثال، با افزایش فرهنگ شهری و خرید هم پوشانی داشته و اشکال مختلفی از ترویج را در بر می گرفت، که ما امروزه حتی برخی از آن را نمی توانیم به عنوان تبلیغ بپذیریم. هدایای تبلیغاتی

در وهله ی نخست، عموم خرده فروشان ساختن یک نمای خارجی و داخلی دل نشین برای فروشگاه را ابزاری کافی برای جلب مشتریان تلقی می کردند. این روند متعاقبا با پخش کردن آگهی های دستی و کارتهای تجاری، و به مقداری کمتر با تبلیغات مطبوعاتی، که تمامشان برای افزودن به شهرت فروشگاه به کار گرفته شد تا عمومی ساختن فروش کالایی خاص، تکمیل می شد.

برای مثال در “لاندن ایوینینگ پُستِ” بیست و چهارم آوریل ۱۷۴۱ میلادی، یک فروشنده ی لباس مردانه به نام “جان استَنتُن” آگهی خاصی، نه برای مطلع ساختن مردم از کالاهایی که می فروخت بلکه برای تغییر آدرس مغازه اش ارائه داد. به طریق دیگر، تبلیغات روزنامه گاهی اوقات توسط فروشندگان بزرگ و تولیدکنندگان برای ترویج کالاهای نو و دست دوم با قیمت هایی ثابت استفاده میشد و از ۱۷۶۰ میلادی خیاطان نیز شروع به آگهی برای اقلام مختلف لباس زنانه و مردانه کردند. 

تأکید این تبلیغات بر حروف چاپ شده بود و قالب کلی، لیستی بود که اقلام موجود و قیمت هایشان را زیر هم می نوشت. در مقابل، بازنمایی های تصویری جذاب ترِ آخرین مُد به شکل حکاکی شده در دسترس بود، که در پنجره های مغازه های چاپ فروشی برای فروخته شدن قرار می گرفت، یا در شماره هایی از نشریات همچون “گالری مُد” (۱۷۹۴ – ۱۸۰۲ میلادی) “هایدل هوف” و به طور متناوب در مجله هایی همچون مجله ی “بانو” مورد استفاده قرار می گرفت.

با تغییر قرن، پوستر لیتوگراف رنگی که توسط “ژول شِره” در فرانسه معرفی شده بود جای خود را به عنوان فرم عمومیت یافته و بین المللی تبلیغات گشوده بود، با این حال، در این پوسترها مثال های که به طور مستقیم به مُد بپردازد بسیار کم بود. برای مثال، در ۱۹۰۰ میلادی “اچ. جی. گِری” پوستری طراحی کرد تا جدیدترین مد در حال عرضه در فروشگاه Prix Unique پاریس را تبلیغ کند.

 

برای برخی تولیدکنندگان تبلیغات گرایش به نمادگرایی دوگانه داشت؛ از این رو، پوستر تبلیغاتی سال ۱۸۸۵ میلادی برای شرکت آمریکایی New Home Sewing Machine مادری در حال دوزندگی و دختری در حال بازی با گربه را در لباس های جدیدشان نشان می داد، که با این کار این پوستر نه تنها محصولاتی را که این فناوری خانگی ممکن می کرد نشان می داد، بلکه اوقات فراغتی را هم به نمایش می گذاشت که زنان طبقه ی متوسط می توانستند به دست آورند.

بنابراین، بذرهای نوعی از تبلیغات مدرن و برانگیزاننده تا اواخر قرن نوزدهم میلادی افشانده شده بود. با تمام این ها، تنها در قرن بیستم میلادی و به خصوص دوره ی بین دو جنگ بود که تبلیغات مُد زنانه و مردانه دچار دگرگونی های آشکار کمی و کیفی شد. این اتفاق به میزان زیادی تحت تأثیر گسترش بازار لباس های حاضری و همچنین حرفه ای تر شدن خود صنعت تبلیغات پیش آمد که به شکلی نظام مندتر شروع به مشارکت در تقسیم بندی بازار و کشف عوامل تفاوت گذار میان انواع مشتریان در زمینه های جنسیت، سن، و طبقه کرده بود. در همان زمان، عواملی همچون نفوذ زیبایی شناسی مدرنیستی، نقش نویسنده ی جملات تبلیغاتی و استقرار طراحان و عکاسان پیشرو تبلیغات مُد را به شدت تغییر داد. 

Tootal استفاده شد نیز گسترش یافت. درهمین حین، مصرف کننده ی مرد نیز به این عالم تزیینی از مُد راه پیدا کرد و در تبلیغات Newman Clothing در ۱۹۶۰ میلادی مردی أبژه ی عشق ورزی ستایندگان زنی به نمایش درآمد که او را احاطه کرده بودند. هرچند اگر ادعا کنیم که مردان پیشتر به این شکل به نمایش درنیامده بودند اشتباه کرده ایم.

احتمالا از ۱۹۶۰ میلادی به این سو لباس های غیررسمی و به خصوص “جین” بر صفحات تلویزیون یا در مجلات نظر زنان و مردان را جلب کرد. با داغ شدن رقابت میان برندها و طراحان در دهه های هفتاد و هشتاد میلادی تبلیغ کنندگان به شاخص کردن ۲۰ خصوصیت بدن نمایی جین کردند.

کمپین های LEVI’S

 جالب این که، هرچند Levi’s در سراسر جهان به فروش می رسد تبلیغات آن خصوصیت چندزبانه ندارد. در مقایسه با تبلیغات “رتروی” تلویزیونی و مطبوعاتی انگلستان در دهه ی هشتاد میلادی، برای مثال تبلیغ تلویزیونی “۵۰۱ Blues“ در آمریکا با مربوط کردن محصول با افراد خیابان گرد معاصر و موسیقی بلوز، بر ایده ی عدم انطباق اصرار ورزید، درحالی که تبلیغات مطبوعاتی در تلاش بود تا جین را به عنوان پوشاکی برای اوقات فراغت در موقعیت هایی معمولی تر و پیش پا افتاده نشان دهد و برای همین امر از تصاویر مردان در حال بازی بیلیارد یا حاضر شدن برای گردش تعطیلات آخر هفته استفاده می کردند.

 

 

کمپین های BENETTON

یکی از شرکت هایی که توانسته است محصولات خود را چندزبانی تبلیغ کند “بنتون” است و با این کار، این برند روشی که با آن می توان لباس را تبلیغ کرد دگرگون کرده است. “الیویرو توسکانی”، مدیر هنری این شرکت، تحت پرچم رنگهای متحد بنتون، تبلیغات مُد را بسیج کرد تا آگاهی تاریخی و ایدئولوژیک مسائلی گسترده همچون نژاد، هویتهای ملی، مذهب، و ایدز را تبلیغ کنند.

بین سالهای ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۱ میلادی، او افرادی جوان از نژادهای مختلف را به امید حمایت از مُدارای نژادی در کنار یکدیگر قرار داد و از آن زمان از برخی عکس های خبری نیز استفاده کرده است، برای مثال، مردی که به ضرب تیر مافیا کشته شده است یا تصاویری سیاسی خلق کرده است، مانند عکسی از لباس های خونی یک مبارز کشته شده در جنگ صربها و کرواتها، تا مانند همان تبلیغ اول به شکل ضمنی بر پیامی از هماهنگی ملی و بین المللی دلالت کند. 

هانس شلگر

“هانس شلِگِر” (با نام مستعار زِرو) احتمالا مشهورترین هنرمند از نسل جدید هنرمندان تجاری بود که برای نشریات اروپایی و آمریکایی کار می کرد. بین سال های ۱۹۲۵ و ۱۹۲۹ میلادی، پوشاک فروشان “وِبِر” و “هایلبورنِر” نیویورک او را استخدام کردند تا کمپین های تبلیغاتی شان را متحول کند. برای این منظور، او نوعی از تبلیغات مطبوعاتی را ابداع کرد که حس ریتم و نسبت را به شکلی پویا منتقل می کرد، بدین صورت که طرح بندی متشکل از حروف تایپی بیان گرانه و نامتقارن درون آشکال موج و گوه با شکل و فشار جهت دار تصویرگریها یا عکس ها کامل میشد. 

در ۱۹۲۹ میلادی، شلگر” با آژانس تبلیغاتی پیشتاز “و. س. کرافورد” (تأسیس شده در سال ۱۹۱۴ میلادی) انجمنی تأسیس کرد، که حساب های Wolsey hosiery و Jaeger را به همراه چند شرکت دیگر نگه می داشت. طی همکاری با “سَکسون میلزِ” تبلیغات نویس، شلگر برای شکم بندهای شَرنو که در سال ۱۹۳۰ میلادی در وُگ به نمایش درآمد تبلیغاتی پرتخیل ساخت که در آن برای تأکید بر ایده های سلامتی و آزادی در طراحی و پوشیدن لباس های زیر از استعارات ورزشی استفاده شده بود.

طی دهه ی ۱۹۲۰ میلادی، آمریکا با حضور “کلرنس وایت”، که سال ۱۹۹۴ میلادی در نیویورک به نام خودش مکتب جدیدی از عکاسی را بنیان گذاشته بود به پیشتاز پیشرفت های تبلیغات عکسی تبدیل شد که برای نخستین بار در سال ۱۹۲۱ میلادی با حمایت “آرت سنتر” به نمایش درآمد. سبک جدیدی که او بنیان گذاشته بود بر تمرکزهای سریع و تند، هندسه ی ساده، و پرسپکتیو اریب تأکید داشت.

آن دسته از تبلیغات عکسی مُد که طی دهه ی ۱۹۳۰ میلادی در تلاش بود تا تصویرگری دستی را منحل سازد بدون هیچ کاهش پس از جنگ جهانی دوم نیز ادامه یافت. تا اواسط ۱۹۵۰ میلادی بازار مُد کودک و نوجوان شمایل نگاری جنسی بسیاری از تبلیغات را تحت تأثیر قرار داده بود، یک نگاره رایج در تبلیغات مطبوعاتی ۱۹۶۰ میلادی برای طراحانی متفاوت از یکدیگر از جمله “مری کوئنت” و “دیور” و همچنین لباس هایی متفاوت از دامن های کوتاه گرفته تا کت ها و از شلوارها تا لباس های جذب، فیگور زن-کودک بود که گاهی در ژست های بازیگوشاله حالتی دلقک وار داشت و گاهی لب هایش را با حالتی برانگیزاننده جمع می کرد.



:: بازدید از این مطلب : 63
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 23 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

دیروز که در خیابان مشغول قدم زدن بودم، چشمم به یک کاغذ تبلیغ افتاد. تبلیغی عجیب که به صورت چاپی روی جعبه برق سر چهارراه چسبانده شده بود و رویش نوشته بود: طراحی سایت-صفحه اول گوگل.

کار به نوع تبلیغ و متنش ندارم. از اینکه چگونه سایتی طراحی می‌کند که همان اول، در صفحه اول گوگل قرار می‌گیرد هم می‌گذرم. داشتم فکر می‌کردم که چه کسی ممکن است ناگهان سر چهار راه یادش بیاید که یک سایت لازم دارد که اتفاقا در صفحه اول گوگل هم باشد. بعد با خودش بگوید: چه خوب که من این تبلیغ را اینجا دیدم. هدایای تبلیغاتی

اصلاً بر فرض مخاطبانش را هم پیدا کند. فکر کنید در آن شلوغی چهارراه و ترافیک زنگ بزند و بگوید من یکی از این سایت‌ها می‌خواهم، بی زحمت یک خوبش را برایم طراحی کن.

البته که هر حضوری بهتر از حضور نداشتن در عرصه رقابت است، ولی شاید با این روش، خیلی از مشتری‌ها شما را نبینند. بنابراین باید مخاطب خود را هم در نظر بگیرید و هدفمند تبلیغات کنید.

با دیدن این تبلیغ یاد یک جمله راجع به تبلیغات افتادم. سال‌ها پیش، از یکی از مدیران خودروسازی دنیا پرسیده بودند، چرا برای ماشین‌های جدیدتان تبلیغات تلویزیونی ندارید؟ گفته بود: کسانی که توانایی خرید خودروی ما را دارند، اینقدر سرشان شلوغ است که وقت تلویزیون نگاه کردن ندارند.

ولی امروز، تبلیغات شما را حیرت‌زده می‌کند؛ وقتی که می‌بینید، چگونه پیام شما را مستقیم به دست کسی می‌رساند که نیاز دارد. همین‌قدر هوشمند و جذاب.

در این مقاله قرار است با برگی از دفتر تبلیغات آشنا شویم و موارد زیر را یاد بگیریم:

تبلیغات
تبلیغات اینترنتی
تقسیم بندی تبلیغات از نظر نوع، رسانه، پرداخت و هدفگیری مخاطب
انواع شبکه‌های تبلیغاتی
تبلیغات چیستتبلیغات چیست؟
اجازه بدهید از معنی خود کلمه تبلیغ شروع کنیم؛ تبلیغ یعنی رساندن پیام، اطلاع‌رسانی کردن.

تبلیغات در اصطلاح یعنی پیامی که به مخاطب می‌رسانید تا توجهش را به ایده، محصول، خدمت یا شرکتتان جلب کنید. این پیام در واقع یک فراخوان یا call to action عمومی است که قرار است در چند دقیقه (یا حتی چند ثانیه) ما را مجاب کند که با این محصول تجربه بهتری خواهیم داشت.

قدرت تبلیغات در دنیای امروز
دنیای تبلیغات دنیای عجیبی است. دنیایی پر از پیام‌ها، فکرها و احساس‌ها. ما به هر جایی که می‌رویم و هر جایی که نگاه می‌کنیم، با پیام‎ها درگیر هستیم. تبلیغات کاری کرده‌است که ما دیگر لازم نیست به خودمان فکر کنیم که چند وقت بعد، چه چیزی برای ما جذاب خواهد بود. ما باید روی یک نیمکت راحت بنشینیم و شما با تبلیغات خود به ما بگویید که چگونه زندگی کنیم، دنبال چه چیزی باشیم، چه چیزی بخوریم، خانه ما چه شکلی باشد، چگونه با مردم ارتباط برقرار کنیم یا هر جنبه‌ای از زندگی که برای ما مهم است. این است قدرت تبلیغات.

قبول ندارید؟ حتماً می‌گویید نه من همه این کار‌ها را خودم کرده‌ام؛ اما من می‌گویم از مقاومت کردن دست بردارید، چون دقیقاً چیزی است که اتفاق افتاده است. می‌توانم با یک مثال برایتان ثابت کنم.

چند سال پیش که فروشگاه‌های اینترنتی نبودند و شما به دنبال یک هدیه زیبا برای دوست خود می‌گشتید، چه می‌کردید؟ مغازه به مغازه می‌گشتید تا یک هدیه زیبا پیدا کنید و هیچ اعتراضی هم نداشتید. تا اینکه یک عده آمدند و گفتند: ما فروشگاه اینترنتی داریم، بیا، ببین، مقایسه کن، خسته هم نشو! یک روش جدید خرید معرفی کردند و سبک خرید شما تغییر کرد. شما هیچ‌وقت به این فکر نکرده بودید که فروشگاه اینترنتی قرار است کار شما را راحت کند، همین‌طور که الآن نمی‌دانید که تبلیغات قرار است در آینده شما را به کدام سمت ببرد.

بگذارید یک مثال دیگر هم بزنم که شک و شبهه‌ای باقی نماند. قطعاً برایتان اتفاق افتاده که مثلاً دنبال یک کفش کتانی ساقدار باشید ولی از خرید که برگشته‌اید، یک کفش راحتی پیاده‌روی خریده باشید. چرا؟ معلوم است دیگر. چون فروشنده شما را متقاعد کرد که این کفش برای شما مناسب‌تر و راحت‌تر است و در هوای گرم کارایی بیشتری دارد.

با این مثال‌ها قانع شدید؟ بهتر است قانع شوید چون این تازه گوشه‌ای از دنیای تبلیغات بود. از این به بعد قرار است از این هم شگفت‌زده‌تر شوید.

نادیده گرفتن تبلیغات

تاثیرگذارترین تبلیغ چگونه شکل می‌گیرد؟
مشتریان همیشه به‌وسیله تبلیغات مختلف بمباران می‌شوند. شک نکنید که غیرممکن است، همه افراد به هر تبلیغی که جلوی رویشان باشد، توجه کنند. این‌قدر آگهی‌های تبلیغاتی زیاد شده‌است که مردم در بستن و توجه نکردن تبلیغاتی که به آن‌ها مربوط نیست، حرفه‌ای شده‌اند.

به شرایط زیر خوب فکر کنید:

فرض کنید که در جاده در حال رانندگی هستید. در راه کلی بیلبورد تبلیغاتی هست که اصلاً به آن‌ها توجه نمی‌کنید؛ اما در همان شرایط اگر گرسنه باشید، رفتارتان کاملاً تغییر می‌کند. وقتی گرسنه‌اید، شروع می‌کنید به دنبال کردن بیلبوردهای تبلیغاتی اطراف جاده، تا ببینید که کجا یک رستوران خوب می‌توانید پیدا کنید. شما دیگر حواستان به بیلبوردهای تبلیغاتی هست چون به آن نیاز دارید و در بین آن‌ها به دنبال چیزی می‌گردید که مشکلتان را حل کند.

بهترین آگهی تبلیغات زمانی ارائه می‌شود که مشکلی وجود دارد و شرکت شما می‌تواند آن را حل کند چون در زمان نیاز، احتمال خرید مشتری خیلی بالاست.

خب این شد یک تبلیغ خوب که در بهترین زمان و مکان ارائه می‌شود؛ اما یادتان هست که در بخش قبل گفتیم که تبلیغات گاهی بدون اینکه خودمان متوجه شویم، برای ما تعیین و تکلیف هم می‌کنند. این یعنی چه؟ یعنی خودش می‌گوید، تو امروز این مشکل و این نیاز را داری و خودش هم راه‌حل را ارائه می‌دهد. این‌ داستان را به وفور در تبلیغات تلویزیونی و ویدئویی دیده‌اید؛ به‌خصوص وقتی می‌خواهند محصول جدیدی ارائه دهند.

مثلاً، در آگهی تبلیغاتی خود می‌گویند: امروز به دلیل خانه‌های آپارتمانی و کمبود نور آفتاب، 80 درصد مردم کمبود ویتامین D دارند و به احتمال زیاد در آینده به پوکی استخوان دچار می‌شوند. ما این ویتامین را به محصولاتمان اضافه کردیم (ایجاد نیاز و راه‌حل).

شما نه به این موضوع فکر کرده بودید و نه به دنبال چنین محصولی بوده‌اید اما حالا شد یکی از دغدغه‌های شما. پس نکته دوم تبلیغات هم مشخص شد.

یک تبلیغ خوب به ما می‌گوید چه چیزی نیاز داریم، قبل از اینکه ما به آن فکر کنیم. یک زندگی ایده‌آل‌تر، بدن ایده‌آل، سلامتی بیشتر و راحتی بیشتر و خیلی چیزهای دیگر.

همین‌جا صبر کنید. دقت کردید که مدام از نیاز مشتری حرف می‌زنیم؟ نکته‌ها یکی‌یکی خودشان را نشان می‌دهند.

برای اینکه بهترین تبلیغ را داشته باشید، باید ببینید مشتریان شما چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند، سبک زندگی آن‌ها چگونه است و با چه چیزهایی مرتبط هستند.

این‌ها را که بدانید، آن‌وقت می‌توانید، تجربه‌های بهتری به آن‌ها پیشنهاد بدهید. کار سختی به نظر می‌رسد، نه؟ اینکه بدانید که من کی هستم، کجا هستم؟ چه چیزی دوست دارم و دنبال چه چیزی می‌گردم؟ باز هم شگفت‌زده شوید چون تبلیغات دیجیتال به‌راحتی هر چه تمام‌تر این را هم برایتان انجام ‌می‌دهد. پس بیاید نگاهی کلی به تفاوت تبلیغات آفلاین و آنلاین داشته باشیم و بعد برویم وارد دنیای تبلیغات اینترنتی شویم.

تبلیغات هدفمند

رقابت تبلیغات آفلاین و آنلاین
خیلی‌ها این سؤال در ذهنشان است که تبلیغات اینترنتی بهتر است یا آفلاین‌ها؟ خب این به‌شدت، به کسب‌وکار و مشتری شما مربوط است. اگر کسب‌وکار شما سایت و شبکه اجتماعی ندارد و مشتری‌ها قرار است فقط به محلی برای خرید مراجعه کنند، تبلیغات محیطی و بیلبوردی بیشتر جواب می‌دهد. مثلاً تبلیغ نمایشگاه‌های بین‌المللی چون مربوط به همه افراد است، در سطح شهر بیشتر دیده می‌شود. اگر تبلیغات شما مخاطب عام دارد، تبلیغات تلویزیونی می‎تواند گزینه خوبی باشد.

برای باقی کسب‌وکارها هر دو روش در جای خودش کاربرد دارد؛ اما...اما...اما هم ما و هم شما به‌خوبی می‌دانیم که این روزها همه‌چیز به سمت فضای مجازی رفته است! برای اثبات این ادعا، فقط کافی است وقتی توی مترو یا خیابان هستید به مردم نگاه کنید، هیچ‌کس حواسش به تبلیغات روی در و دیوار نیست چون این روزها، گوشی‌ها و تبلت‌ها هستند که حکمرانی می‌کنند یا بهتر است بگویم فضای مجازی است که ما را راه می‌برد. حتی همان راننده‌ای که در جاده گرسنه شده بود، هم از طریق اینترنت مسیریابی می‌کند، هم از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، نزدیک‌ترین رستوران را پیدا می‌کند.

قصد ندارم بگویم تبلیغات آفلاین خوب نیست، ولی با یک نگاه کلی می‌شود فهمید که تبلیغات اینترنی خیلی جلوتر از قدیمی‌ترها حرکت می‌کند؛ چون هم مخاطب بیشتر درگیر می‌شود، هم قابل اندازه‌گیری است و هم رسانه بزرگ‌تری است.

تبلیغات آفلاین را که همه می‌شناسید و نیازی به معرفی ندارند. از اینجا به بعد در مورد انواع تبلیغات اینترنتی صحبت می‌کنیم که هرکدام چه هستند و چه می‌کنند.

تبلیغات اینترنتی
تبلیغات آنلاین به‌ظاهر خیلی پیچیده است، چون رؤیای جذب مشتری را به‌آرامی به واقعیت تبدیل می‌کند بدون اینکه شما را درگیر بازاریابی‎های وقت‌گیر کند.

بر همین اساس، بزرگ‌ترین مزیت تبلیغات دیجیتال این است که شما بجای اینکه وقت و هزینه خود را بگذارید و دنبال مشتری بگردید، کاری می‌کنید که شرکت و محصول شما جلوی چشم مخاطب قرار بگیرد و مشتری خودش به محصول شما جذب شود.

جذابیت دیگر دنیای تبلیغات آنلاین این است که می‌توانید به دقت داده‌ها و نتایج آن را اندازه گیری کنید و بر این اساس خیلی دقیق و حساب شده پیش بروید. وقتی این شرایط را داشته باشید، مطمئنید که تصمیمی که گرفته‌اید، تصمیم سودآوری است.

تقسیم بندی تبلیغات اینترنتی
در این بخش برای اینکه با شیوه کار تبلیغات اینترنتی آشنا شویم موارد زیر را با هم مرور می‌کنیم:

رسانه‌های تبلیغات اینترنتی کدامند؟
انواع روش‌های تبلیغات اینترنتی چیست؟
نوع پرداخت در تبلیغات اینترنتی چگونه است؟
و در نهایت شیوه هدف‌گیری مشتری‌ها بر چه اساسی است.
انواع رسانه‌ها در تبلیغات اینترنتی
در دنیای دیجیتال، دو رسانه برای تبلیغ دارید. یکی تبلیغ از طریق موبایل و اپلیکشن‌های آن است و یکی از طریق وب‌سایت‌ها. استفاده از این دو رسانه بستگی به مشتریان هدف و نوع محصول یا خدمت شما دارد.

انواع روش‌های تبلیغات اینترنتی
انواع مختلفی از تبلیغات اینترنتی وجود دارد که در کانال‌ها و رسانه‌های گوناگون اجرا می‌شوند. هرکس با توجه به کسب‌و کاری که دارد و هدفی که از آن تبلیغ دنبال می‌کند، باید یک روش مناسب انتخاب کند.



:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

هدیه دادن و گرفتن از دیرباز مورد توجه بشریت بوده و به اندازه قدمت انسان، سابقه دارد. در حقیقت هزاران سال است که مردم با به راه انداختن مراسم و جشن های مختلف به یکدیگر هدیه می دهند.

بنا بر تحقیقات انجام شده هدیه، بخش مهمی از روابط و تعاملات جوامع انسانی را در بر می گیرد و تعریف مشخصی از این روابط ایجاد می کند. هدیه، پیوند بین اعضا​ی خانواده و دوستان حتی طرف های کاری و تجاری را محکم می کند. مردم وقتی به یکدیگر هدیه می دهند، اول از همه نشان می دهند که برای یکدیگر ارزش قائل هستند و به یکدیگر اهمیت می دهند. همچنین موجب می شود که به یکدیگر بیشتر فکر کنند و توجه نشان دهند. اگرچه مفهوم هدیه در فرهنگ های مختلف گاهی متفاوت است، اما در اصل نشان دهنده توجهی است که افراد به یکدیگر ابراز می کنند.

هدایای سازمانی

هدیه دادن و گرفتن، واضح ترین روشی است که فرد می تواند علاقه خود را به طرف مقابل نشان دهد و حتی برعکس، ممکن است فردی بخواهد با کمترین صدمه به طرف مقابل رابطه شان را پایان دهد. او می تواند این کار را با هدیه دادن انجام دهد. افرادی که به مقوله هدیه توجهی ندارند، معمولا این علائم و اشارات اجتماعی را بسادگی از دست می دهند.

بنا بر گفته روان شناسان هدیه دادن و گرفتن می تواند برای افراد بسیار مهم باشد و موجب سلامت روح و در نهایت جسم دو طرف شود. در حقیقت این عمل افراد را در شرایط برد ـ برد قرار می دهد و احساسات خوب و بسیار خوشایندی در هر دو طرف ایجاد می کند و موجب صمیمیت و در نتیجه احساس امنیت بیشتر می شود. در حقیقت هدیه دادن و گرفتن باعث ترشح هورمون «سروتونین» می شود که در مغز افراد تنظیم کننده حالات روحی شان است.

از طرفی تحقیقات نشان داده است که هدیه دادن به مراتب بیش از هدیه گرفتن شادی می آورد و وقتی این عمل به عادتی در زندگی تبدیل شود، مسلما می تواند جلوی افسردگی را بگیرد. زیرا فرد هدیه دهنده از این که توانسته دیگری را شاد کند، احساس باارزش بودن می کند. در واقع هدیه دادن را می توان در زمره کارهای نوعدوستانه قرار داد. بویژه زمانی که این کار بدون چشمداشت و توقع تلافی انجام شود، بسیار فرحبخش است.

هدیه خوب
هدیه دادن به نظر ساده و بی دغدغه می آید، اما باید گفت کاری بسیار سخت و پیچیده است و اول از همه باید آداب آن را بخوبی بدانید. هدیه خریدن از این نظر سخت است که معمولا نمی دانیم طرف هدیه گیرنده به چه چیزی علاقه مند است. درواقع نمی توانیم براحتی وارد مغز او شده و از دریچه چشم های او دنیا را ببینیم و بفهمیم که او واقعا چه می خواهد. حتی گاهی اوقات این ناتوانی به تهیه هدایایی منجر می شود که از نظر گیرنده ارزشی ندارند.

از طرفی رسم و رسوم های مختلف در فرهنگ های گوناگون هدیه دادن را بسیار سخت تر می کند. معمولا در جوامعی که از تنوع فرهنگی برخوردارند، هنگام تهیه هدیه باید بسیار مراقب بود تا هدیه ای​مناسب تهیه شود. درواقع باید از سنت های یکدیگر که گاه از شهری با شهر دیگر متفاوت است باخبر بود. در هر حال دادن هدیه خوب و عالی چیزی است که فرد هدیه دهنده به آن بسیار توجه دارد. در زیر به برخی از ویژگی های یک هدیه خوب اشاره شده است:

هدیه بی منظور
پیش از هر چیز باید گفت یک هدیه خوب و باارزش هدیه ای است که بدون منظور و بدون توقع جبران داده شود. زیرا اگر توقع جبران به میان آید، اولا فرد گیرنده هدیه را در شرایط خاصی قرار می دهید و او احساس می کند که مجبور است برایتان هدیه بخرد و در ثانی به او می فهمانید که هدیه تان صمیمانه و از ته قلب نبوده است.

هدیه گرانقیمت
اگر هدیه تان باعث شود که دریافت کننده احساس فقیر بودن کند، هدیه ای واقعی نیست، بلکه با این کار به او می فهمانید که شما قدرت خرید بسیار بالایی دارید و می خواهید این موضوع را به رخ او بکشید. از آنجا که مردم به محض دریافت هدیه خواه ناخواه به فکر جبران آن می افتند، خریدن هدایای گرانقیمت دریافت کننده هدیه را به دردسر می اندازد و آن هدیه را به تلخ ترین خاطره زندگی اش تبدیل می کند. بنابراین مراقب باشید هدیه ای تهیه کنید که طرف مقابل را به زحمت نیندازید.

هدیه خاص
گاهی اوقات برخی افراد صرفا برای رفع تکلیف هدیه می خرند و در این گونه مواقع جوراب، کمربند و از این قبیل کالاها را مناسب می دانند. اگرچه این اجناس نیز بسیار ضروری است، اما با دادن این نوع هدایا نمی توانید به دریافت کننده این احساس را بدهید که برایتان مهم هستند و آنها احساس خاص بودن نمی کنند. اگر می خواهید چنین حسی به او بدهید بهتر است برایش چیزی بخرید که بسیار شادترش کند. گاهی خریدن یک کتاب که به آن علاقه داشته است می تواند یک هدیه خاص برای او محسوب شود.

پول به عنوان هدیه
برخی به جای خریدن هدیه، پول می دهند. دادن پول این مفهوم را می رساند که فرد گیرنده هدیه آنقدر ارزش و اهمیت نداشته است که به خودمان زحمت فکر کردن درباره هدیه یا بازار رفتن بدهیم و این موضوع را به سادگی با دادن پول به او می فهمانیم. بنابراین اگر می خواهید به گیرنده هدیه بگویید برایتان مهم است هرگز پول هدیه ندهید.

هرگز نمی توان ارزش هدایا را با پول سنجید. دادن هدیه یعنی نشان دادن علاقه فرد به طرف مقابل. بنابراین می توانید کاری غیر از خریدن جنس و کالا انجام دهید. مثلا می توانید غذای مورد علاقه او را آماده کرده و او را به صرف غذا در زمانی مناسب دعوت کنید. در حقیقت با این کار به او نشان می دهید که چقدر برایتان مهم است.

تفکر پشت هدیه
خود هدیه چندان مهم نیست، بلکه تفکر پشت آن از اهمیت برخوردار است. بنابراین در مورد هدیه ای که می خرید به دقت فکر کنید. به طور کلی به کسی که می شناسید هدیه ای بدهید که دوست دارد. معمولا در صحبت هایتان می توانید متوجه شوید که او چه چیزی دوست دارد. اگر هم کاملا نمی دانید طرف مقابل چه چیزی دوست دارد، هدیه ای بگیرید که احتمال می دهید برایش کاربردی باشد.

همیشه خریدن اجناس و کالا نمی تواند خاطره انگیز باشد، ولی می توانید مثلا برای او بلیت یک کنسرت یا یک کلاس تفریحی و ورزشی که دوست دارد، تهیه کنید. به این وسیله می توانید خاطره ای شیرین در ذهن او به جا بگذارید.

اگر فردی که برایش هدیه می خرید وقت بسیار کمی دارد، بنابراین برایش هدیه پردردسر نخرید. مثلا خریدن یک پازل ۵ هزار قطعه ای می تواند بدترین هدیه عمرش باشد، اما خریدن کتاب های صوتی که هنگام انجام دادن کارهایش بتواند به آن گوش کند، گزینه مناسبی است.

هیچ چیز جالب تر از این نیست که هدیه تان را کادو پیچ دریافت کنید. حتی اگر بلیت رفتن به یک مکان تفریحی است آن را در یک برگه کادو بپیچید یا در پاکت مخصوص هدیه قرار دهید تا هدیه گیرنده از باز کردن کادو لذت ببرد. در ضمن مهم است برای چه کسی چه کاغذ کادویی انتخاب می کنید، مثلا کاغذ کادو با طرح پروانه برای کسی که به طبیعت علاقه دارد، بسیار مناسب است.

نوشته های زیبا
همیشه روی کاغذ کادوی هدیه تان سخنی زیبا بنویسید. البته تا آنجا که می توانید از نوشتن جملات کلیشه ای اجتناب کنید. گاهی می توانید خاطرات زیبایتان را که با هم داشتید در جمله ای زیبا بیان کنید و به پاس آن روزها هدیه تان را پیشکش نمایید، اما اگر هم نمی دانید چه بنویسید یک جستجوی ساده در اینترنت می تواند جملات بی شمار زیبایی در این خصوص در اختیارتان قرار دهد.

گاهی اوقات دادن هدیه ای که نشان دهد دوست دارید با فرد گیرنده هدیه ارتباط محکم تری برقرار کنید، می تواند بهترین هدیه باشد. مثلا خرید بلیت دونفره سینما و هر مکان تفریحی دیگر.

زمان و توجه
البته هدیه نباید حتما پولی باشد. شما اگر کسی را دوست دارید و می خواهید به او نشان دهید که برایتان مهم است می توانید با اختصاص دادن بخشی از وقت تان و گوش کردن به صحبت های او و همدردی نشان دادن به او بگویید که چقدر برایتان ارزش دارد. به این وسیله او می تواند باارزش ترین هدیه را که توجه خالصانه شماست، دریافت کند.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

شما با آموزش حصیر بافی علاوه بر اینکه یک سرگرمی عالی خواهید داشت؛ ‌می‌توانید به خانه‌تان، جذابیت شخصی خود را هم بیافزایید. در ضمن سبدهای حصیری که می‌بافید را چون هنر دست شماست، می‌توانید به عنوان یک یادگاری واقعا ارزشمند به عزیزان و دوستاننتان هدیه دهید.

 

حصیر بافی چیست؟

حصیر بافی به ساخت انواع صنایع دستی مثل سبد حصیری، زنبیل و حتی مبلمان با استفاده از زیر و رو کردن، بافتن و پیچاندن ساقه‌ درختان و گیاهان گفته می‌شود. این صنایع دستی در طرح‌ها، ابعاد، رنگ‌ها و برای کاربردهای مختلفی تولید می‌شوند. از ویژگی‌های مهم حصیربافی، ابزار کار و روش بافت ساده آن و همچنین در دسترس بودن مواد اولیه آن است.

به علت انعطاف بالای مواد اولیه حصیر بافی، هنرمندان با آن‌ها ظروف حصیری مختلف کاربردی و تزیینی زیادی می‌سازند که هم زیبا هستند و هم قابل استفاده.

  • جا ادویه ای
  • ظرف حبوبات
  • گلدان
  • ظرف دربدار
  • سبد
  • زنبیل
  • زیر بشقابی

لوازم حصیر بافی

در زیر برخی از لوازم حصیر بافی که برای آموزش باید داشته باشید ذکر شده است:

  • ترکه درخت بید، یا ساقه نی، یا برگ درخت خرما، یا ساقه گندم
  • یک قیچی قوی و یک چاقوی تیز برای برش دادن ساقه‌ها
  • انبر برای خم کردن نی‌ها
  • یک ابزار فلزی بازیک و بلند مثل بادکین برای ایجاد فاصله بین نی‌های بافته شده و هم برای تحت فشار قرار دادن آن‌ها
  • روغن جلاء

از دیگر موارد مفید هنگام کار می‌توان به یک نوار اندازه‌گیری، خط کش و سنجاق لباس اشاره کرد که در صورت قاطی کردنِ ساقه‌ها، آن‌ها را بگیرد.

اصول آموزش حصیر بافی ساده

اصول در آموزش حصیر بافی با نی یا ساقه هر گیاه دیگری ، ساده و یکسان است و باید مراحل زیر در آن طی شود.

۱. انتخاب مواد اولیه مناسب برای حصیر بافی

در انتخاب ماده اولیه (مثلا نی یا ترکه بید) حتما ضخامت و استحکام آن را متناسب با چیزی که می‌خواهید بسازید، انتخاب کنید. مثلا برای وسایل تزیینی، نی‌های سبک کافی هستند اما اگر یک سبد حیوان خانگی می‌خواهید ببافید، قطعا ضخامت و استحکام مواد باید قابل قبول باشد.

این روزها بیشتر فروشگاه‌های صنایع دستی، مواد اولیه حصیر بافی مصنوعی دارند که در ساخت چیزهای کوچک، جایگزین خوبی برای مواد طبیعی است. همچنین برخلاف ترکه بید و نی نیازی به خیساندن و مرطوب نگه داشتن آن‌ها هم نیست تا انعطاف پذیر شوند.

اگر هم از ترکه بید استفاده کردید بدانید که ترکه‌های بید در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف برش داده می‌شوند. قابل رنگ کردن هستند که این به سلیقه شما بستگی دارد.

۲. انتخاب ضخامت‌های مختلف برای اسکلت و نوارهای حصیر بافی

در تمام سبد بافی‌ها شما حداقل با دو وزن کار می‌کنید. یکی برای اسکلت و ساختار سبد که باید سنگین و ضخیم باشند. دیگری برای نوارهای رشته‌ای که دور این اسکلت بافته می‌شود و طبیعتا باید کمی نازک‌تر و منعطف‌تر از اسکلت باشد. اگر موادی که خریداری می‌کنید با عدد درجه‌بندی ‌می‌شوند، تفاوت بین میله‌های اسکلت با میله‌های بافتنیِ دور آن، معمولاً حداقل دو اندازه است.

۳. خیساندن و مرطوب کردن نی حصیر

هر دو چوب (اسکلت حصیر بافی و نوارهای بافنده دورش) باید قبل از استفاده کاملاً خیسانده شوند تا به راحتی قابل دستکاری باشند و از شکستن یا ترک خوردن آن‌ها حین حصیر بافی جلوگیری شود. بعد از نیم ساعت خیساندن که البته به ضخامت ترکه‌ها و دمای آب هم مرتبط است، نی‌ها را از آب خارج کرده و برای مدت زمان کوتاه دیگری آن‌ها را در یک پارچه مرطوب بپیچید. قبل از استفاده هم حتما میزان خم شدن نی‌ها را امتحان کنید تا ببینید خوب خیس و منعطف شده‌اند یا نه؟

نی‌های مخصوص اسکلت باید صاف در آب خیسانده شوند اما نوارهای بافنده را می‌توانید کمی خم کنید و بعد در آب بگذارید.

نکته مهم:

همانطور که در حال حصیر بافی سبد خود هستید، ممکن است نی‌ها باز هم خشک شوند، بنابراین یک پارچه مرطوب یا اسفنج و یک کاسه آب کنار خود بگذارید تا این مشکل برطرف شود.

آموزش حصیر بافی سبد

در حصیر بافی سبد مراحل زیر طی می‌شود که به طور کلی در حصیر بافی وسایل دیگر هم صدق می‌کند:

پایه و کف سبد

سبد بافی همیشه از پایه و کف سبد شروع می‌شود. روش‌های مختلفی برای شروع پایه وجود دارد. پایه می‌تواند به شکل بیضی، گرد یا مربع باشد. اما در کل همه به صورت متقاطع شروع می‌شوند.

بافت دیواره سبد

۳ روش حصیر بافی برای دیواره سبد وجود دارد:

۱.مارپیج

ساده‌ترین شکل بافت در ساخت یک سبد، مارپیچی است که نی‌ها از زیر و روی هم و از بین نی‌های عمودی عبور می‌کنند. شما می‌توانید برای سرعت بیشتر کار، با تعداد نی‌‌های فرد، دور اسکلت سبد را ببافید. نه اینکه فقط یک نوار را دور سبد بگردانید.

۲.جفت شدن

در این روش بافت، دو نی بافنده با هم استفاده می‌‌شوند و دور هم می‌پیچند. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است.

۳.دیواره سازی

دیواره سازی یک روش حصیربافی خیلی قوی است که برای کنترل شکل سبد و افزایش استحکام آن استفاده می‌شود. خصوصاً در ابتدای بافتن دیواره‌ها و همچنین وقتی به لبه و انتهای سبد نزدیک می‌شوید. برای این نوع بافته شدن از سه ردیف نی استفاده می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

سبد یک ابزار سنتی، نوستالژیک و ارزان قیمت است که از گذشته‌های دور کاربردهای زیادی دارد اما می‌توان از سبد در دکوراسیون منزل هم استفاده کرد. سبدها از مواد طبیعی مثل حصیر و پارچه و چوب و … ساخته می‌شوند و به محیط زیست آسیبی وارد نمی‌کنند که فقط یکی از مزایای این ابزار پرکاربرد است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز چندین روش جالب و ابتکاری برای استفاده از سبد در دکوراسیون منزل را به شما آموزش خواهیم داد تا با صرف کمترین هزینه بتوانید فضای منزل خود را کاراتر، زیباتر و دلپذیرتر کنید.

سبدحصیری

 

استفاده از سبد در دکوراسیون منزل

یکی از ارزان‌ترین و تطبیق پذیرترین ابزارها برای ایجاد تغییر در دکوراسیون منزل سبد است. سبدهای حصیری می‌توانند تغییرات چشمگیری در دکوراسیون منزل شما ایجاد کنند و علاوه بر ایجاد فضای مناسب برای قرار دادن اشیای مختلف، گرمی و صمیمیت خاصی به محیط می‌دهند. سبدهای حصیری ابعاد، اشکال و رنگ‌های مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را همه جا پیدا کرد و با قیمت پایین و مناسب تهیه کرد. اما تهیه سبد تنها کاری نیست که باید انجام دهید بلکه شما باید بتوانید به روش درست و مناسب از سبد در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید. روش‌های مختلفی برای استفاده از سبد در دکوراسیون وجود دارد که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

روش‌های مختلف استفاده از سبد در دکوراسیون منزل

آشپزخانه

  • سبدهای سایز کوچکی که قسمت پشت آن‌ها صاف باشد می‌تواند در بالای سینک آشپزخانه روی دیوار نصب شود و از آن برای قرار دادن اسکاچ و اسفنج آشپزخانه استفاده شود.
  • ظروف پرکاربرد آشپزخانه را می‌توان در یک سبد در روی کابینت‌ها قرار داد تا برای همه اعضای خانواده اعم از کودکان که قدشان به کابینت‌های بالا نمی‌رسد قابل دسترسی باشد.
  • در سبدهای کوچک هم می‌توان سایر وسایل مصرفی آشپزخانه مثل نمکدان، سس، نی نوشیدنی و … را قرار داد تا فضای کمتری در فضای کابینت‌ها اشغال شود و راحت‌تر در دسترس باشند.
  • از سبدهای بزرگ و کم ارتفاع می‌توان به عنوان سینی چای خوری روزمره و سینی حمل غذا هم استفاده کرد. از آنجایی که این سبدها سبک هستند حمل آن‌ها ساده است و قیمت آن‌ها با سینی قابل مقایسه نیست.
  • از سبدهای کوچک می‌توان برای قرار دادن ظروف داغ هنگام پخت و پز استفاده کرد بدون آن که نگران آسیب دیدن سطوح مختلف باشید.

حمام

  • شما می‌توانید از انواع سبد به عنوان جای حوله استفاده کنید. حوله‌ها را لوله کنید و در سبد قرار دهید. این سبد را در رختکن حمام بگذارید تا برای همه اعضای خانواده در دسترس باشد.
  • برای پذیرایی از مهمانان، در حمام اتاق مهمان یک سبد کوچک حاوی تعدادی شامپوی سایز سفری، خمیردندان کوچک، حوله سفری، دئودورانت و همه لوازم مورد نیاز را قرار دهید و به آنان هدیه کنید.
  • دستمال کاغذی‌های لوله‌ای را در یک سبد مناسب بگذارید و در محل مناسبی قرار دهید تا در صورت تمام شدن، به راحتی در دسترس باشند.
  • یک سبد در کنار ماشین لباسشویی بگذارید تا رخت‌های چرک در آن‌جا جمع شوند و وقتی مقدار آن‌ها به حد ظرفیت ماشین لباسشویی شما رسید آن‌ها را بشویید.
  • یک سبد مخصوص کفش‌های کثیف در کنار درب ورودی منزل قرار دهید تا کفش‌های گلی را در آن قرار دهید و در زمان مناسب آن‌ها را تمیز کنید.
  • یک سبد فضای مناسبی برای قرار دادن ریموت کنترل‌ها است و با قرار دادن ریموت‌ها در این سبد دیگر آن‌ها را گم نخواهید کرد.
  • یک سبد بزرگ می‌تواند فضای خوبی برای قرار دادن کوسن‌های اضافی در اتاق نشیمن باشد تا زمانی که مهمان دارید بتوانید آن‌ها را در دسترس قرار دهید.
  • یک سبد کوچک کنار در ورودی منزل قرار دهید و کلیدها و سوئیچ‌ها و کیف پول خود را در آن قرار دهید تا در هنگام خروج از منزل آن‌ها را فراموش نکنید.
  • سبدها ابزارهایی ارزان برای استفاده در محیط کار هستند. شما می‌توانید لواز تحریر، گیره‌ها و دیگر مواد مصرفی را در سبدهایی در سایز مناسب قرار داده و استفاده کنید.
  • یک سبد محلی مناسب برای قرار دادن ابزارهای خیاطی مثل نخ و سوزن، دکمه و قیچی است.
  • تعدادی سبد که برچسب مناسبی هم روی آن زده شده باشد می‌تواند به کودکان در مرتب کردن لباس‌ها و اسباب بازی‌هایشان کمک کند.


:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

احتمالا تا الان خرید هدیه مناسب برای مادر به‌ نظرتان کار ساده‌ای بوده است. هدیه روز مادر می‌دهیم، هدیه تولد برای مادر می‌خریم یا حتی خرید هدیه روز مادر برای مادرشوهر یا مادربزرگ هم کار ساده‌ای به نظر می‌رسد. بیشتر اوقات هم در نهایت انتخابمان یک شال یا کیف است. هر چه باشد مادرها کم‌توقع هستند. اما گاهی هم پیش می‌آید که خودمان از خرید شال و روسری به‌عنوان هدیه برای مادر خسته می‌شویم و دلمان می‌خواهد برای مناسبتی مانند شب یلدا، عید نوروز یا روز مادر یک هدیه خاص برای مادر بخریم. اگر شما هم به این نتیجه رسیده‌اید و دنبال بهترین هدیه برای مادر خود می‌گردید، این راهنمای خرید را حتما تا انتها بخوانید.

هدایای سازمانی

گرامیداشت روز مادر

روز مادر در هر کشور و فرهنگی تاریخ متفاوتی دارد و معمولا با یک دلیل مذهبی، تاریخی، ملی، سیاسی یا افسانه‌ای از مقام مادر تجلیل می‌شود. اما مستقل از هر کشور و فرهنگی، از سال ۱۹۱۴ دومین یکشنبه‌ی ماه می به عنوان روز جهانی مادر تغیین شده و از آن به بعد هر سال از تاریخ ۱۲ می با عنوان روز جهانی مادر یاد می‌شود. در همین تاریخ در ژاپن نمایشگاه نقاشی مخصوص کودکان ۶ تا ۱۴ ساله برگزار می‌شود تا با کشیدن نقاشی درباره‌ی مادران خود، از آن‌ها قدردانی کنند. هر ۴ سال یک بار هم نقاشی‌های منتخب در نمایشگاهی به نام «مادر من» به نمایش گذاشته می‌شود.

روز مادر در یونان به زمان باستان و ۲۵ سال قبل از ظهور مسیج بازمی‌گردد. در یونان باستان الهه‌ها یا ایزدبانوهای مختلفی وجود داشتند که محبوب‌ترین آن‌ها گایا، هرا، آفرودیته و آتنا بوده‌اند و روز مادر هم در یونان برای تجلیل از مقام این ایزدبانوان و تجلیل از مقام زن و مادر برگزار می‌شده است.

مراسم روز مادر در ایران از سال ۱۳۱۹، در تاریخ ۲۵ آذر و به مناسبت بزرگداشت تاسیس «بنگاه خیریه‌ی حمایت از مادران و نوزادان» برگزار می‌شد. اما از سال ۱۳۵۷ این تاریخ به روز ولادت حضرت فاطمه، ۲۰ جمادی‌الثانی، تغییر پیدا کرد. به دلیل تفاوت تاریخ‌های قمری و شمسی، هر سال تاریخ روز مادر جابه‌جا می‌شود و امسال سوم بهمن به این مناسبت زیبا تعلق دارد.

فارق از هر فرهنگ و سنت و دلیلی که برای این مناسبت انتخاب شده است، روز مادر بهانه‌ای برای تجلیل از مقام مقدس او و قدردانی از زحمات و محبت‌های مادران است. به طور قطع برای قدردانی از ماد نیازی به خرید هدیه‌های گران‌قیمت و تجملی نیازی ندارید. آن چیزی که یک هدیه را ارزشمند می‌کند ارتباط احساسی‌ای است که به واسطه‌ی آن پیش می‌آید.

زیورآلات

زیورآلات و به‌خصوص گردنبند همیشه برای مادرها یک هدیه درجه یک محسوب می‌شده است. البته هدیه‌ای بود که بیشتر پدرهایمان به مادرهایمان هدیه می‌دادند چون وسع بچه‌ها کمتر به خرید طلا می‌رسید. با این حال قیمت زنجیر طلای بافت خیلی مناسب است و به نظرم می‌تواند یکی از آن هدایای ساده و شیک برای مادرها باشد. این نوع زنجیر، ساده ولی ضخیم است که هم با لباس‌های اسپورت و هم مجلسی می‌شود استفاده‌اش کرد. خوبی قطرش این است که دور گردن پیچ هم نمی‌خورد. یکی از آن زیورآلاتی است که برازنده مادران است.

زیورآلات نقره گاهی حتی بیشتر از طلا محبوب هستند. لزوما هم به دلیل قیمت پایین‌شان نیست. رنگ نقره و حس و حالی که دارد با روحیه بعضی‌ها جورتر است. درنتیجه زیورآلات نقره هم طرفداران زیادی دارند. در ضمن اگر بودجه‌تان محدود است نقره گزینه بهتری محسوب می‌شود. گردنبند نقره اقلیمه با نگین‌هایی که دارد شبیه یک گردنبند جواهر گران‌قیمت است. کاملا مجلسی با عیار بالا که برای مادران شیک‌پوش گزینه درجه یکی محسوب می‌شود.

عطر و ادوکلن

کلاسیک‌ترین هدیه برای خانم‌ها از جمله مادران و مادربزرگ‌ها عطر و ادوکلن است. همه از بوی خوش لذت می‌برند. بعضی خانم‌ها دوست دارند عطرشان معرف‌ شخصیت‌شان باشد. برای همین همیشه از یک برند استفاده می‌کنند و برخی دیگر علاقه‌مندند عطرشان را در مناسبت‌های مختلف، فصل‌های مختلف و مکان‌های مختلف تغییر بدهند. موقع خرید عطر باید به این نکته دقت کنید که مادرتان دوست دارد همیشه عطر خودش را بزند یا به برندهای دیگر هم روی خوش نشان می‌دهد. به هر حال عطرهای خنک شیرین معمولا به مذاق مادرها خوش می‌آید. میان همه‌ی عطرهایی که این ویژگی را دارند، می‌توان عطر فرانسوی ادو پرفیوم زنانه لنوین مدل Eclat D Arpege را توصیه کرد که رایحه‌ی زنانه‌ی جذابی دارد.

اگر بودجه‌تان محدود است به جای عطرهای فرانسوی می‌توانید سراغ عطرهایی بروید که در امارات تولید شده‌اند و در این سال‌ها طرفداران زیادی هم پیدا کرده‌اند. این عطرها ماندگاری‌شان به نسبت قیمتشان بد نیست و واقعا می‌توانند گزینه‌ی خوبی برای هدیه به مادرها در مناسبت‌های مختلف باشند. یکی از این عطرها که بیشتر خانم‌ها هم بویش را می‌پسندند ادو پرفیوم زنانه فراگرنس ورد مدل Zan است. ساختار رایحه این عطر متشکل از میوه، مرکبات و گل است. عطر جزء آن گزینه‌هایی است که هیچ‌کس از هدیه دادن و هدیه گرفتنش پشیمان نمی‌شود.

لوازم آرایشی

برای خانم‌ها، از دختران جوان تا مادرها و مادربزرگ‌ها، همیشه لوازم آرایشی هدیه‌ی لذت‌بخشی است. البته انتخاب از میان صدها قلم لوازم آرایشی کار ساده‌ای نیست. به علاوه ماجرای رنگ‌ها هم مطرح است. بعضی از مادرها از لوازم آرایشی پررنگ و شاد خوششان می‌آید و بعضی‌ها از رنگ‌های ملایم لذت می‌برند. به همین خاطر خرید چیزهایی مثل رژگونه و رژلب کمی ریسک دارد. مداد چشم و خط چشم را هم ممکن است همه استفاده نکنند. بنابراین در همین گروه ریمل همیشه انتخاب مطمئنی است.

اما اگر قرار است کمی متفاوت‌تر عمل کنید پیشنهاد ما برای هدیه‌ی لوازم آرایش به مادرتان، کیت رنگ مو است. اولین‌بار که مادرم متوجه شد موهایش سفید شده را یادم می‌آید. حسی از بالا رفتن سن ایجاد می‌کند که شاید باعث اندوه شود. با رنگ‌ موهای متنوع حالا همیشه می‌شود احساس جوانی کرد. در میان برندهای مختلف رنگ مو، لورآل امتحانش را پس داده و هم موها را نمی‌سوزاند و هم ماندگاری خوبی دارد. تنوع رنگ‌هایش هم در بازار زیاد است.

در گروه لوازم آرایشی یکی دیگر از چیزهایی که ریسک خریدش با توجه به سلیقه متفاوت مادرها کم است، کرم پودر می‌تواند باشد. در مورد کرم پودر تنها نکته مهمی که باید رعایت کنید کیفیت آن است. رنگ‌ها فاصله‌ی کمی با هم دارند و رنگی را باید انتخاب کنید که به پوست صورت مادرتان نزدیک باشد. اما مهم‌تر این است که کرم پودر سنگین نباشد. روی پوست خط و لک نیندازد. بعضی از کرم ‌پودرها مواد تقویت‌کننده و مفید برای پوست، مانند SPF که از پوست در برابر نور خورشید محافظت می‌کند هم دارند. طبعا آن‌ها الویت‌شان بیشتر می‌شود. برند بورژوآ در زمینه‌ی لوازم آرایشی سال‌هاست که یکی از بهترین برندهاست. برای کرم پودر می‌توانید با خیال راحت سراغ بورژوآ بروید.



:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی

رشته صنایع دستی در خصوص مجموعه ای از هنر و خلاقیت انسان ها و صنعت بوده که با استفاده از دست و ابزار دستی منبع درآمدی برای مردم است. گرایش های رشته صنایع دستی در دفترچه انتخاب رشته کنکور درج شده و مانند سایر رشته ها از بازارکار مناسبی برخوردار است. خرید صنایع دستی

انسان در مسیر زندگی با فراز و نشیب های فراوانی روبه رو می شود که برخی از آنها نحوه انتخاب راه درست می تواند سرنوشت ساز باشد. انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل مناسب نیز از جمله مواردی است که در آینده فرد بسیار تاثیر گذار است. انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب شغل ارتباط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند و نمی توان این دو را جدا از هم در نظر گرفت. انتخاب رشته تحصیلی به شکلی مقدمه انتخاب شغل است به طوری که رشته تحصیلی مدرسه و دانشگاه راه ورود به مشاغل وابسته به آن رشته است.

یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته صنایع دستی می باشد. داوطلبان علاقه مند به صنایع دستی می بایست پیش از آغاز انتخاب رشته کنکور اطلاعات کافی در خصوص این رشته، درس های عمومی و اختصاصی و بازارکار آن داشته باشند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم رشته صنایع دستی را معرفی کرده و در خصوص موقعیت شغلی و بازارکار آن توضیحاتی ارائه دهیم.

 

معرفی رشته صنایع دستی

داوطلبانی که مرحله آزمون کتبی کنکور سراسری را با موفقیت گذرانده اند، اکنون به دنبال اطلاعات لازم جهت انتخاب رشته کنکور می باشد.انتخاب رشته کنکور یکی از مهم ترین و سرنوشت سازترین مراحل پذیرش در دانشگاه و یافتن شغل مناسب است. بنابراین در انتخاب آن باید نهایت دقت را داشت.

 

یکی از رشته های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته صنایع دستی است. اکثر داوطلبانی که رتبه و تراز مناسب برای انتخاب رشته این مجموعه کسب کرده اند به دنبال یافتن اطلاعاتی در این خصوص هستند که رشته صنایع دستی چیست؟ شامل چه مباحثی شده و بازار کار آن پس از فارغ التحصیلی چیست؟ برای پاسخ به این دسته از سوالات در ادامه مقاله به معرفی رشته صنایع دستی می پردازیم.

 

در همه جا حضور دارد. از شمال تا جنوب، از شرق تا غرب، از کویر تا کوه، از سیاه چادر های عشایری تا خانه های ساده روستائیان، از کارگاه های ابتدایی و قدیمی واقع در کوچه پس کوچه های شهر تا فرهنگسرا های شهر های بزرگ و از قبل از تاریخ تا امروز سخن از صنایع دستی است. صنایعی که گاه به شکل فرش و گلیم جلوه گر می شوند و زمانی لطافت و ظرافت خویش را در منبت و معرق، گچ بری و آیینه کاری، سفال و سرامیک به نمایش می گذارند.

 

اما به هر نقش و شکلی که باشند، بیانگر عشق به پاکی و زیبایی اند، چرا که خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد. صنایعی که روح خود را از هنر وام گرفته اند و جسمشان ارتباطی نزدیک با صنعت دارد و همین ویژگی است که تعریف صنایع دستی را به طور اعم و به طور اخص به عنوان یک رشته دانشگاهی دشوار کرده است.

 

چرا که عده ای از اساتید و صاحب نظران، این رشته از دید هنر بررسی می کنند و عده ای دیگر آن را به عنوان یک صنعت می بینند و بالاخره عده ای نیز معتقدند که صنایع دستی تلفیقی از هنر و صنعت است و حتی بعضی از استادان و کارشناسان می گویند علت اینکه نمی توان رشته فوق را به درستی تعریف کرد عنوان نامناسب این رشته است و باید به جای صنایع دستی عنوان دیگری را برای این رشته انتخاب نمود. رشته صنایع دستی رشته ای است که در آن هنر و کاربرد در کنار هم قرار دارد.

 

یعنی برخلاف هنر محض مثل هنر نقاشی که کاربرد روزمره ندارد در این رشته ساخت وسایل هنری که کاربرد روزمره نیز داشته باشند، مورد توجه است. برای مثال می توان به ساخت یک کاسه زیبا یا کیف زیبا اشاره نمود. در این رشته دانشجویان طی چهار سال اطلاعات متوسطی درباره 24 گروه بزرگ انواع صنایع دستی ایران که شامل 152 شاخه می شود، به دست می آورند همچنین با پرداختن به یکی از چهار گرایش صنایع چوب، سفال، نگارگری و طراحی فرش از نظر اجرا و کارشناسی آثار، در گرایش فوق صاحب تخصص شده و مهارت های لازم را برای تولید آثار صنایع دستی در گرایش انتخابی خود به دست می آورند.



:: بازدید از این مطلب : 65
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی
صنایع دستی اراک، موضوع مورد بحث در این بخش است. صنایع دستی شهر اراک هم مانند دیگر شهرها و استان های کشور بسیار قدمت دارد و متنوع است و این ویژگی ها در شهرهای ایران نشان از تمدن و فرهنگ غنی ایران دارد که هر کدام از آن ها شهرت جهانی دارد.

صنایع دستی استان مرکزی که مهد پرورش هنرهایی است که نشانگر فرهنگ غنی مردم این منطقه بوده و به واسطه آن تبلور عینی فرهنگ اصیل ، بومی، مردمی و معنوی کشورمان است همواره معرف خصوصیات بارز و شاخص هنر و تمدن این مرز و بوم چه در داخل و چه در خارج از کشور بوده است. امروزه نیز در این استان هنرمندان و صنعتگرانی وجود دارند که همچون گذشتگان خود بی ادعا در پی تعالی هنر خویش اند.از گذشته های دور استان مرکزی به عنوان یکی از مراکز صنعتی و قطب های مهم در صنایع دستی به همگان شناسانده شده است.

صنایع دستی کشورمان را می توان از جهات مختلف طبقه بندی کرد ولی از آنجا که روش و تکنیک تولید فرآرده های دستی یکی از مهمترین وجوه تمایز این صنعت می باشد، لذا در اینجا طبقه بندی عمدتاً بر مبنای روش و تکنیک ساخت اینگونه محصولات بعمل آمده است: 

 

فرش دستبافت

فرش دستبافت استان مرکزی با نام تجاری فرش ساروق در جهان شهره است. کمتر موزه ای است که مزین به آثار هنرمندان و صنعتگران فرشباف استان نباشد، گلیم استان به خصوص گلیم ساوه از دوران صفوی با سابقه درخشان تولید شده و در حال حاضر گلیم گل برجسته استان در کشور پرآوازه می باشد. مسگری نیز در اراک و تفرش سابقه ای دیرینه دارد. از دیگر رشته های صنایع دستی در استان که قابلیت ها و زمینه های رشد و فعالیت زیادی دارند می توان از طراحی و نقشه کشی فرش، رفوگری، رنگرزی سنتی، جاجیم بافی، هنرهای چوبی شامل: منبت و کنده کاری روی چوب، معرق و محرق، پیکر تراشی، نازک کاری چوب، مشبک، ساخت سازهای سنتی و خراطی، صنایع فلزی شامل: قلمزنی روی مس، مسگری، سفیدگری، چلنگری، علامت سازی و دیر رشته ها: آینه کاری، گچبری سنتی، سوزن دوزی و رشته های وابسته به آن، گیوه بافی و گیوه دوزی، البسه محلی، سرامیک سفالگری و مجسمه سازی، صنایع دستی تکمیلی و تلفیقی، بامبو بافی، تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، تذهیب و نگارگری، بافتنی های سنتی، عروسک های محلی و … که بالغ بر ۶۶ رشته می باشد نام برد.

خرید صنایع دستی

گیوه بافی

یکی دیگر از صنایع دستی اراک را می توان گیوه سنجان نام برد. روستای سنجان در دامنه کوهی به نام قصبه قرار گرفته که باغ های گردوی زیادی دارد و به گیوه هایش معروف شده است. همان طور که می دانید گیوه نوعی پاپوش اصیل ایرانی ست که در فصل های گرم سال به جهت خنک نگه داشتن دما و عرق نکردن پا در بین برخی اقوام و مردم استفاده می شود. خوب است بدانید که این هنر و صنعت زیبا از دوره قاجاریه در شهر اراک وجود داشته و همچنان به حیات خود ادامه می دهد.

تفرشی دوزی اراک

یکی دیگر از صنایع دستی اراک تفرشی دوزی است که نوعی رودوزی بر روی پارچه است. این هنر را درویشی دوزی هم می گویند. این نوع رودوزی در حاشیه ی پارچه انجام میشود بصورت یک حاشیه ی پهن که شباهت بسیاری با چشمه دوزی نیز دارد. برای تفرشی دوزی بر روی پارچه کاغذی با طرح مورد نظر را دوخت می کنند سپس بر روی طرح بخیه می زنند و در نهایت کاغذ را برداشته و طرحی زیبا در حاشیه پارچه ایجاد می شود. تفرشی دوزی در حال حاضر رونق چندانی ندارد ولی می توان زنان هنرمندی را در بخش هایی از اراک یافت که به این هنر مشغول هستند.

مسگری اراک

مسگری از هنرهای قدیمی در استان مرکزی است. اگر سری به بازارهای قدیمی در شهر اراک بزنید صدای چکشی که مسگران می زنند را خواهید شنید و این صداها حاکی از این است که هنوز این هنر قدیمی پابرجاست. از مس برای ساخت وسایل گوناگونی مصرفی را استفاده می کنند مانند ظروفی که در آن غذا طبخ می شود که خواص زیادی را به غذا می دهد و از این رو شما می توانید به فروشگاه های مسگری اراک سری بزنید و بعنوان سوغات از هر کدام از این اشیا برای اقوام خود تهیه کنید.

سفال ساوه

سفال از دیگر رشته های اولویت دار استان است، سبقه سفال سلطان آباد و سفال ساوه ریشه در عمق تاریخ دارد و برگی از تاریخ سفال ایران را ورق زده است. البته بغیر از این، یک سری سفال های محلی داریم، برای مثال در یکی از روستاهای خمین به نام برجک، به صورت خیلی ابتدایی نسبت به تهیه سفال اهتمام دارند و از صفر تا ۱۰۰ این کار هم توسط بانوان انجام می شود.

تذهیب

تذهیب سیر و سلوکی است عاشقانه، پرواز ذهن پرگشوده ای است با توسن قلم که ره بر افلاک می برد. هنر تذهیب هنری کاملاً ایرانی است و نقوش سنتی به کار رفته در آن شامل: ابر، اسلیمی، ختایی، گره، کتیبه، شمسه، واگیره و رنگها در آن نقش اساسی را ایفا می کند.

این هنر هم اکنون در بسیاری از شهرهای استان مرکزی و مشخصاً در اراک در حال ترقی چشم گیری است و هنرمندان فعال دراین رشته اکثراً شاگردان استادان بنام ایرانی می باشد.

تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی

جواهرات به علت زیبایی، نوع ساخت، ارزش ذاتی و غیره قرنهاست که مورد توجه مردم عادی و پادشاهان بوده است. فلزات و سنگهای قیمتی از زمانهای دور توسط بشر به شکل تزئینی و هنری در آمده است تا برای زیور شخصی حیثیت اجتماعی و ... بکار برده شود.

تجارت سنگهای گرانبها ، سومین رشته سودآور اقتصادی در جهان است و حجم مبادلات تجاری آن بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار در سال است که سهم ایران به رغم وجود کانی های قیمتی و نیمه قیمتی در بعضی از استان های کشور بسیار ناچیز است.با توجه به اینکه بازارهای کنونی دنیا تشنه سنگها و طرحهای غنی و هنری ایران در رشته تراش سنگهای قیمتی است، بی شک با ورود این سنگ ها و طرحها بازار بسیار پر رونقی خواهد داشت. این رشته در استان مرکزی با توجه به وجود معادن سنگ، زمینه بسیار متعددی را داراست. با توجه به آموزشهایی که سازمان صنایع دستی استان در زمینه تراش سنگهای قیمتی در سطح استان به انجام رسانیده است، این رشته در حال پیشرفت و ترقی است.

آثار چوبی

آثار چوبی از دیگر صنایع دستی استان است که سبقه تاریخی داشته و در امامزاده ها و بناهای تاریخی، آثار چوبی، گره چین، منبت به صورت ظریف، اورسی، در و پنجره های ورودی می توان آثاری از این هنر را دید.

علاوه بر رشته هایی که عنوان شد، خوشنویسی و رودوزی های سنتی بخش های دیگر از رشته هایی بوده که در استان فعال هستند و زیرمجموعه سراجی سنتی و آثار چرمی را هم می توان از آثار صنایع دستی استان برشمرد.

معمولا در هر شهر و دیاری، مکانی برای نمایش آثار تولید شده بدست هنرمندان آن شهر در نظر گرفته می شود. در استان مرکزی و شهر اراک هم یکی از بناهای قدیمی شهر بعنوان موزه صنایع دستی در نظر گرفته شده که می توان آثار هنرمندان استان را در آن به نظاره نشست.

موزه صنایع دستی

موزه صنایع دستی استان مرکزی جهت نمایش آثار منحصربفرد صنایع درستی معاصر هنرمندان، با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در سال ۱۳۸۳ در منزل تاریخی حسن پور افتتاح گردید. منزل حسن پور در بافت تاریخی بازار اراک و در مرحله چهارسوق آن به فاصله ۵ متری از راسته بازار واقع شده است بطوری که از منزل مذکور می توان به قدیمی ترین مدرسه یعنی سپهداری ، قدیمی ترین حمام بنام چهار سوق و قدیمی ترین بانک «بانک شاهی» دسترسی پیدا کرد. این بنا در سال ۱۲۹۴ ه‍ . ش در دوره احمدشاه قاجار ساخته شده است و د سال ۱۳۷۴ ه‍ . ش توسط سازمان میراث فرهنگی از وراث مرحوم حسن پور خریداری و مرمت شده است. این بنای قدیمی و زیبا دارای دو قسمت شبستان و اعیان نشین می باشد، سراسر قسمت اعیان نشین از طریق گذرگاهها و درها به هم ارتباط دارند بدین جهت مکانی مناسب جهت ارایه آثار هنری می باشد، در این موضوع آثار برجسته هنرمندان استان در رشته های منبت و کنده کاری روی چوب، مسگری، فرش، گلیم های ساده و گل نقش برجسته، جاجیم بافی، آینه کاری، قلم زنی مس، نگارگری و تذهیب، پیکر تراشی و مجسمه سازی، مشبک چوب، البسه محلی، پاپوش های سنتی، سفال و سرامیک، ملیله نقره، ساخت سازهای سنتی و … به نمایش گذاشته شده است.

نگارخانه صنایع دستی استاد عیسی بهادری و استاد فتحعلی واشقانی فراهانی

نگارخانه فضایی نمایشگاهی است که در یک زمان معین به هنرمندان تخصیص داده می شود که بتوانند آثار هنری خود را در معرض دید عموم قرار دهند، سازمان صنایع دستی استان مرکزی نیز جهت حمایت از هنرمندان و اشنا کردن مردم باصنایع دستی اقدام به تاسیس دو نگارخانه نمودند که با هماهنگی از لحاظ زمانی با واحد مربوطه به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار می گیرند. نگارخانه استاد عیسی بهادری در ساختمان شماره ۲ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی واقع در ابتدای شهرک شهید بهشتی فاز یک و نگارخانه استاد فتحعلی واشقانی فراهانی در میدان شریعتی جنب دانشگاه اراک واقع گردیده است.

سرای مهر

مجموعه ساختمانی سرای مهر در سال ۱۳۸۳ با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه در محل موقوفه حاج آقا محسن اراکی مشرف به سرای آقایی بازار افتتاح گردید.این فضای تاریخی دارای سه طبقه می باشد، طبقه اول آن دارای ۱۳ غرفه است که به هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در زمینه های معرق- منبت و کنده کاری روی چوب- گچ بری سنتی- ساخت سازه های سنتی- جاجیم بافی- صنایع دستی تلفیقی و تکمیلی – البسه محلی- مسگری- قلمزنی- سفالگری- حجم سازی چوبی- مجسمه سازی و پیکر تراشی- آینه کاری- عروسک های محلی- خراطی- گیوه دوزی- سوزن دوزی- تذهیب و نگارگری و… جهت ارائه و فروش آثارشان بصورت اجاری واگذار شده است و طبق دوم و سوم آن که با هم در ارتباط می باشند، سفره خانه سنتی را تشکیل می دهد، با عنایت به سنتی بودن فضای سفره خانه و وجود غرفه های هنری و سنتی صنایع دستی در سرای مهر یک مجموعه زیبا و متنوع جهت گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی در کنار بازار تاریخی اراک پدید آمده است. این مجموعه دارای قدمتی همزمان با بازار سرپوشیده اراک می باشد.

بازارچه صنایع دستی محلات

بازارچه صنایع دستی محلات با زیربنای ۵۰۰ مترمربع در محل خانه تاریخی این شهرستان به منظور عرضه تولیدات صنایع دستی و مرکز آموزش هنرمندان درسال۹۱ راه اندازی شده است.با افتتاح بازارچه صنایع دستی محلات برای پنج نفر در رشته های تذهیب، معرق، قلمزنی، دست بافته های سنتی و منبت شغل ایجاد شده است.برای تجهیز کارگاه صنایع دستی مبلغ ۱۷۰ میلیون ریال توسط اداره کل میراث فرهنگی و برای آماده سازی بنا دو میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است.هدف از راه اندازی این بازارچه را توسعه و عرضه صنایع دستی به منظور افزایش میزان فروش این تولیدات و حمایت از هنرمندان صنایع دستی در این شهرستان می باشد.

بازارچه صنایع دستی ساوه ، اراک و دلیجان

برای احداث هر کدام از این بازارچه ها و تامین زیرساخت های لازم و خدمات شهری، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی و مابقی آن با تخصیص اعتبارات استانی تامین شده است.غرفه های این بازارچه در متراژ ۱۲ مترمربعی در ورودی شهر ساوه ، دلیجان واراک در مسیر تردد گردشگران و مسافران ایجاد شده است.معرق، تولیدات چوبی و صنایع وابسته، سفالگری، پیکرتراشی، قلمزنی، گچبری و چندین صنعت دستی دیگر از جمله خلاقیت هنرمندان صنایع دستی است و با بهره برداری از این بازارچه ۹۰هنرمند در آن فعالیت کرده و تولیدات خود را عرضه می کنند.احیای تولیدات صنایع دستی وتقویت حوزه بازرگانی و بازاریابی برای تولیدات در حوزه صنایع دستی از دیگر اهداف احداث این بازارچه است.



:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 آذر 1401 | نظرات ()
نوشته شده توسط : شادی
با سلام.به دنیای لوکس بلاگ و وبلاگ جدید خود خوش آمدید.هم اکنون میتوانید از امکانات شگفت انگیز لوکس بلاگ استفاده نمایید و مطالب خود را ارسال نمایید.شما میتوانید قالب و محیط وبلاگ خود را از مدیریت وبلاگ تغییر دهید.با فعالیت در لوکس بلاگ هر روز منتظر مسابقات مختلف و جوایز ویژه باشید.
در صورت نیاز به راهنمایی و پشتیبانی از قسمت مدیریت با ما در ارتباط باشید.برای حفظ زیبابی وبلاگ خود میتوانید این پیام را حذف نمایید.جهت حذف این مطلب وارد مدیریت وب خود شوید و از قسمت ویرایش مطالب قبلی ،مطلبی با عنوان به وبلاگ خود خوش امدید را حذف نمایید.امیدواریم لحظات خوبی را در لوکس بلاگ سپری نمایید...

:: بازدید از این مطلب : 49
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 0 0 | نظرات ()

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد